Saturday, May 30, 2009

Meludah Ke LangiT.

“Nah, cuba makan buah kana ni. Buah ni Rusa kalau dapat kecur air liur dia. Wangi!” pelawa pakcik Yaakob pada kami semasa jungle tracking semasa musim buah durian.

Kami mengambil seorang sebiji, dengan lafaz Bismillah dan yakin, terus menggigit tanpa was-was. Sekali gigit, Aduh Masamnya!

“Jangan dibuang, terus kunyah!” arah Pakcik Yaakob yang menggalas senapang itu. Mana tahu kot2 ada  rusa katanya. Pakcik Ad yang dari tadi menghisap rokok daun hanya tersenyum melihat muka kami berkelat2

Ada rakan yang tak tahan, lalu terus meluahkan dan meludah ke langit.

HOH! RUGI! tempik beberapa orang kawan yang sudah mencuba lebih awal.

Bagi beberapa rakan selepas beberapa kunyahan, tiba2 rasa masam dan kelat itu bertukar kepada rasa wangi dan manis. Hilang rasa masam & kelat buah kana itu! Subhanallah! Sedapnya!

“Kan, enak kalau boleh tahan lama sikit.” kata Pakcik Yaakob sambil menghulur lagi buah kana.

“Em2, Nasib baik kami dengar tadi. Hehe.” kata kami sambil mengambil beberapa biji buah kana sebelum meneruskan tracking di hutan bukit serdang itu.

Bukan ke enak jika setiap yang sedikit itu ditelan manis & pahitnya sebelum meludah & melatah? Kadang2 lebih baik banyak mendengar kata dari banyak ingin kata didengar.

*****************************************************************

 

MENGINTAI SURAH ABASA

 

Surah Abasa diturunkan kepada RSAW sebagai teguran dari Allah kepada baginda kerana terlepas pandang/ terabai seorang tua yang buta yang mahu bertanyakan tentang Islam.

Ada yang berpandangan, ketika itu RSAW beberapa pemuda / golongan bangsawan dari golongan Quraisy berjumpa baginda. Strategi bahawa jika orang besar2 datang, maka lebih untung kepada Islam, kerana besar pengaruhnya.

Besar pengaruh, maka ramailah orang yang dibawah pengaruh orang tersebut akan menerima Islam.

Terlepas pandang bahawa ada insan lain yang dahagakan perkara yang sama. Menyesal baginda, selepas kejadian, kemudian mengatur semula pertemuan, lalu berkata,

Wahai orang yang dengannya ditegur aku oleh Allah..” kata baginda tidak lagi bermasam muka, malah tersenyum dan ikhlas sekali.

Kadang2 lebih banyak mendengar dari banyak ingin kata didengar (dah ulang sampai 2 kali dah ni. huhuhu).

RSAW juga pernah ditegur semasa Jibrail a.s membacakan surah Al Alaq yang merupakan wahyu pertama yang didengarkan kepada baginda kerana mulutnya tergerak2 cuba untuk mengikut bacaan Jibrail itu.

“Jangan risau wahai Muhammad, Allah akan menetapkan hafalan itu padamu. Dengarlah dulu. “kata Jibrail a.s

 

DENGAR & SABAR

 

Apabila sampai kepada kita satu berita dari orang yang fasik, @ dari sumber yang meragukan, @ berita yang tidak pasti kepastiannya, selidikilah sebelum MELATAH. Benar firman Allah dalam Quran:

berita dari orang fasik

Jangan dijadikan surat khabar, blog @ apa jua utusan yang daily dan terkini sebagai rujukan utama harian dan pegangan melebihi dari warkah cinta Pencipta kepada makhluk pencipta.

Jangan dipercayai seolah2 tidak ada bias @ kesalahan nukilan dari tangan manusia. Tiada satupun nukilan @ berita yang ditulis oleh tangan manusia terlepas dari ralat. Ralat yang sentiasa terbuka untuk TERJAHAN mahupun PEMBETULAN.

Apabila sampai satu perkhabaran @ ditanya berkenaan sesuatu perkara. DENGAR, fikir dan bersabar dalam memberi respon. Tak semestinya setiap persoalan di WAJIBkan jawapan.

Lebih baik mengatakan TAK TAHU, kerana dengan itu pun, ia telah berfatwa daripada memberi kesimpulan sendiri atas telatahan.

 

JANGAN!!

 

Seperti kata saidina Umar apabila mahu kata2nya dibukukan. “Aku tidak akan membukukan sehinggalah HATIKU BERKATA JANGAN. “(jangan dibuku)

Boleh jadi tersilap dalam memberikan kata2 ketika itu juga, bukan pada ISI, tapi pada KAEDAHNYA. Frekuensi semua manusia tidak sama. Jangan ukur semangat diri sendiri dengan semangat orang.

Terutama dengan orang yang sudah menjadi buluh betong supergonya itu, yang hanya mahu “cara AKU” didengar oleh orang lain, tetapi kurang terbuka untuk mendengar.

Seperti orang yang diberi emas, matanya terpejam tidak mahu melihat, dan membuat kesimpulan yang diberi hanyalah logam. (mangkuk punya orang, kalau adik aku dah lama aku lempang berkali2..ya, lempang dalam sayang.hahaha)

Hikmah dalam bersabar dalam memberi nasihat BESAR manfaatnya. Jika kita dilontarkan dengan satu kabaran @ berita, perkara pertama yang baik dilakukan adalah DIAM & berbaik sangka.

Bukan bermakna diam dan berbaik sangka sekadar senyap tersenyum kerang, tetapi lebih baik mencari punca perselisihan @ permasalahan yang SELALUnya tidak sebenar mana.

Kemudian menyusun rangka, memerhati benarkah khabar berita, agar tidak menjadi seperti burung kakak tua. Lidah inikan lebih tajam dari pena@ pedang? Jangan ada yang terkorban kerana kurangnya dengar dan sabar dalam pertimbangan. 

****************************************************************

Pak Cik Yaakob berkata kepada kami,

“Turun bukit ni elok2. Capai pohon @ pokok2 kecil, Jangan terlajak laju sangat. Nanti jatuh susah.”

Semua mengangguk setuju selepas mendengar saranan itu. Buah kana, beberapa survival skill semasa berada dihutan, dan beberapa ilmu yang lain kami dapat kerana memanfaatkan sikap untuk lebih MENDENGAR, dan memperdengarkan persoalan jika ada perkara yang tidak jelas.

Kot2 ada yang bebal masa tu kerana kurang MENDENGAR tetapi tetap dengan pendirian INGIN orang lain mendengar kata2nya sahaja, mahu bertambah kenduri tahlil kami pergi.

HAH! KAMU DULU! kata pakcik Ad kepada salah seorang rakan kami. Berpeluh dingin member.

…..

Sayup2 kelihatan selepas itu kelihatan sekumpulan kami menuruni bukit berkecerunan 45 degree seperti YAMAKASHI. :P

 

“Muhasabah itu perlu, Mujahadah itu selalu”

ps: Muhasabah; refleksi diri. Mujahadah; berperang dengan kehendak batin, terutamanya nafsu dan syaitan dalam diri.

-anak murid tumpang belajar- kalau salah tolong tunjukkan.

Tuesday, May 26, 2009

Simpler & Shorter

"Can you please write more simpler and shorter?"

"Insyallah I can".

\(^;^)/

Thursday, May 21, 2009

Mataun’ dunia: Transformers Action Figure Movie 2: Revenge of the Fallen.

 only watch above video if you want to. :P

 

Salam,

Maybe for certain peoples hobby is just wasteful of time and money, but hey! in Quran we called it mataun dunia ( things that human really attached to).

Women is well known to be one of mataun dunia, and the best is the one who obey  with understanding and clear mind, dedicate herself to the meaning of syahadah.

Peoples get really attached to car, house,football, anime, gaming, dolls, women, men, shopping outlet, playing cards, chatting, etc, whatever you named it, you are right ( any hobby).

Sometimes, when one person get attract to one mataun dunia, they get bias in judging other interest. It happen because of superego (different knowledge & experiences; term in sociology)

 

I LOVE HORSES!

One  companion (Sahabah) of Prophet Muhammad pbuh who loves horses very much raise a question,

 

Ya Rasullullah, Is there any Horses in heaven?

 

After a brief answer about horses in heaven, Prophet Muhammad pbuh  said,

“Whatever is desirable by human heart is available in Heaven regardless whatever it is”

 

plus the BONUS is, it will be “Super duper” FAR more superior that can’t be imagine by human mind and thought.

So, optimus prime is also available in Heaven? Frankly speaking, IF someone enter, he/ she can wish for anything!

 

HOBBY

 

Having any hobby or interest is normal. Nothing wrong with it. Anything BUT please bear not to forget the obligation and responsible as human, and whichever religion we embraced.

Don’t get too obsess with hobbies. Hobby is not our life, it just a piece where our childish mind needed to entertain.

A place to rest from stressful and demanding life. A PAUSE button before pursuing to next tasked.

 

ACTING DUMB?

It has been narrated, one respectable hukama (scholar; great people) seen playing with one group of children, and adults who saw it asked the scholar a question after he done playing

 

Syeikh, why did you play like a child with small children, don’t you afraid what will peoples say about you, your integrity as scholar?”

 

The syeikh smiles and then give his answer;

“Brothers, Human’s potential is like string of a bow, sometimes its needed to be loosen for a while, so the tense can be severe preserve, maintained and can be used longer/ intensively”

 

For those who loves kids and play with them, keep it up!

Is it true if someone acting like a child, he actually showed a hidden side of  men? Men are childish sometimes. Believe it or not. 

 

Hahaha. Maybe tru, maybe not.

 

Oh, I havent tell anything about gundam, transformers in details yet, anyway, as long we wisely able to keep the priority among the priorities accordingly, we will be alright.

 DSCN0056 DSCN0073

DSCN0088 DSCN0091 DSCN0092

 DSCN0143 DSCN0140

-just arranging my thought-

ps: please correct me if i’m WRONG! Appreciate it in advance~

Tuesday, May 19, 2009

MuALim (Teacher)

Salams,

 

Another song from Sami Yusuf ( this guy is good, seriously) about teacher among teachers (Mualim).

Lyrics:


We once had a Teacher
The Teacher of teachers,
He changed the world for the better
And made us better creatures,
Oh Allah weve shamed ourselves
Weve strayed from Al-Mu'allim,
Surely weve wronged ourselves
What will we say in front him?
Oh Mu'allim...


Chorus
He was Muhammad salla Allahu 'alayhi wa sallam,
Muhammad, mercy upon Mankind,
He was Muhammad salla Allahu 'alayhi wa sallam,
Muhammad, mercy upon Mankind,
Teacher of all Mankind.
Abal Qasim [one of the names of the Prophet]
Ya Habibi ya Muhammad
(My beloved O Muhammad)
Ya Shafi'i ya Muhammad
(My intercessor O Muhammad)
Khayru khalqillahi Muhammad
(The best of Allahs creation is Muhammad)
Ya Mustafa ya Imamal Mursalina
(O Chosen One, O Imam of the Messengers)
Ya Mustafa ya Shafi'al 'Alamina
(O Chosen One, O intercessor of the worlds)
He prayed while others slept
While others ate hed fast,
While they would laugh he wept
Until he breathed his last,
His only wish was for us to be
Among the ones who prosper,
Ya Mu'allim peace be upon you,
Truly you are our Teacher,
Oh Mu'allim..

Chorus

Ya Habibi ya Muhammad
(My beloved O Muhammad)
Ya Shafi'i ya Muhammad
(My intercessor O Muhammad)
Ya Rasuli ya Muhammad
(O My Messenger O Muhammad)
Ya Bashiri ya Muhammad
(O bearer of good news O Muhammad)
Ya Nadhiri ya Muhammad
(O warner O Muhammad)
'Ishqu Qalbi ya Muhammad
(The love of my heart O Muhammad)
Nuru 'Ayni ya Muhammad
(Light of my eye O Muhammad)
He taught us to be just and kind
And to feed the poor and hungry,
Help the wayfarer and the orphan child
And to not be cruel and miserly,
His speech was soft and gentle,
Like a mother stroking her child,
His mercy and compassion,
Were most radiant when he smiled

Chorus

Abal Qasim [one of the names of the Prophet]
Ya Habibi ya Muhammad
(My beloved O Muhammad)
Ya Shafi'i ya Muhammad
(My intercessor O Muhammad)
Khayru khalqillahi Muhammad
(The best of Allahs creation is Muhammad)
Ya Mustafa Ya Imamal Mursalina
(O Chosen One O Imam of the Messengers)
Ya Mustafa ya Shafi'al 'Alamina
(O Chosen One O intercessor of the worlds)

 

Enjoy~

Saturday, May 16, 2009

Selamat Pagi Cikgu~.

Pagi yang sejuk dan berembun, berpusu2 kanak2 sekolah rendah  ke sekolah sebelum loceng pertama 730am dibunyikan. Kelihatan van, bas, kereta dan motosikal berpusu2 memenuhi lorong ke sekolah itu seperti pasar malam hendaknya.

Sebiji moto Honda 70 membawa hingga 3 penumpang termasuk penunggang sekali. 2 lagi penumpang cilik.

“Salam abah, salam”. Kata Pak Mat pada anak2nya itu, setelah berhenti berhampiran dengan pintu gate.

Akak dan abang menyusuli di belakang dengan basikal masing2, melepasi adik2 mereka sambil membunyikan loceng basikal dan tersenyum. Adik2 yang melihat “cemburu” & berazam untuk “mewarisi” basikal itu suatu hari nanti. Cita2 pendek, telatah dunia mereka sendiri.

Ni, belanja sekolah, jimat duit. Apa cikgu ajar dengar, jangan nakal2, yang penting sekali belajar bersunguh2 biar jadi anak soleh”.

Pesan Pak Mat kepada 2 beradik itu. Wajahnya letih sedikit kerana bekerja syif malam.

Alah bisa tegal biasa. Cinta ibu membawa ke syurga, kasih ayahnda bekorban nyawa..

Mengangguk sicilik tersebut sambil tersenyum, lalu bersalam dan mencium tangan ayahnya. Terus berlari mendapatkan “geng2” yang menunggu dipintu pagar.

 

KRINGG~!

 

Riuh rendah murid2 semua bersembang tentang istimewanya hari ini.

 

HARI INI HARI GURU.

 

 

“Peranan guru tidak terhad dalam meningkatkan akademik profile, sahsiah & nilai pada pelajar, dan berperanan lebih dari itu.” kata guru besar dalam ucapan alu aluannya di pagi itu, bersemangat setelah menyanyikan lagu wajib untuk hari istimewa ini.

Hari ini kelas separuh hari. Pelajar semua hanya tersenyum. Lepas ni makan free~ hehehe. yea~ (bersorak mereka sambil membawa pinggan dan cawan kosong ditangan).

GURU-KU?

 

Usman Awang (1979) dalam sajaknya ada menukilkan , tak kira apa jawatan cita2 yang diperolehi samada peguam, doktor, hatta Perdana Menteri, mahupun Angkasawan negara (ni aku tambah), semua itu bermula dari seorang GURU yang nampak biasa, tetapi hakikatnya LUAR BIASA.

4 golongan yang tidak dihisab semasa hari kiamat, akan dihakimi oleh Jibrail a.s atas izin Allah untuk menyelesaikan perbalahan “Who Gonna Be 1st To Enter Heaven”.

Guru yang mengajar agama Islam; (salam/ sejahtera; kehidupan mengikut syariat Allah) akan didahulukan pandangannya untuk memasuki syurga diantara 4  golongan; orang mati syahid dijalan Allah, orang yang mengerjakan Haji Mabrur, penderma yang ikhlas, dan orang alim yang mempunyai ilmu (guru).

Tapi akhirnya setelah ditanya secara seorang demi seorang, yang alim berkata berilah orang yang menderma itu masuk dahulu, kerana dengan dermanya membolehkan dia menuntut ilmu.

Maka masuklah orang yang suka menderma itu diikuti dengan golongan lain.

 

AMANAH RAYA

 

Membantu orang menuntut ilmu itu adalah JIHAD FISABILILLAH (berjuang di jalan Allah), terutama dalam ilmu agama dan fardu kifayah. KPT naikkan elaun lagi, besar pahala. keh3.

Dalam pembentukan MODAL INSAN, ia tidak terpikul kepada guru yang berjawatan guru sahaja. Ibubapa @ masyarakat tidak harus menunding jari telunjuk kepada mereka ini sahaja, dan terlupa 4 jari lagi menunding ke arah diri sendiri.

Amanah ini besar  (raya), terutama dalam Sekolah Kehidupan. Semua ada peranan, berpesan2 dengan kebenaran dan berpesan2 dengan kesabaran.

“Sekali mengajarku satu  ilmu, selama2nya akan menjadi guru pada aku.” Ingatkan bait kata siapakah ini?…

Semua orang bleh menjadi guru, tak kiralah apa posisi kita; asalkan taklifan MANUSIA itu tercalit pada DNA kita. Kromosom 22 pasang yang punya~bukan Ahmad Albab yang punya. hahaha.

 

Pesan RSAW,

Jadilah engkau orang alim (yang mengajar) atau orang yang belajar atau orang yang mendengar (pelajaran). Janganlah engkau menjadi orang yang keempat, akan rosaklah engkau.”

*********************************************************************

 

Selepas loceng waktu terakhir berbunyi.

 

“Bangunnnnnnnnnnn!”

“Te-rimaaa kaa-sih cik-gu!” kata ketua kelas.

 

Semua murid mengikut sama.

 

Bergema…

 

Ucapan dan gema yang sama saya berikan kepada guru2 di SRK Teluk Buluh, SMK Hutan Melintang, Matrikulasi Taj, USM, UPSI & semua insan yang pernah / akan menjadi “GURU” dalam kehidupan saya (termasuk pengomen dalam blog ini).

 

Baraqallahufiwalakum.

 

Benar, jika ada yang saya mahu masuk syurga, adalah anda semua. Saya doa2kan. Ameen.

Semua bersama2. Insyallah.

 

SELAMAT HARI GURU MALAYSIA~!

 

 

\(^;^)/- anak murid tumpang belajar- SENTIASA.

Thursday, May 14, 2009

Perak & ketua kelas (satu ketika dulu)

 

Lagu ni best je nyanyi masa sekolah2 rendah dulu. Aii… rindu time tu. Selepas perhimpunan, semua murid masuk ke kelas memasing.

semasa  darjah 2, ada kenangan yang tak boleh aku lupakan.

Din dilantik cikgu menjadi ketua kelas. Bagusla, senang je ikut majoriti ni, paling banyak undi dia la jadi ketua kelas.

Dalam beberapa bulan lepas tu, tetiba ada pulak aduan dari sorang bapak budak ni, kata anak dia yang patut jadi ketua kelas, lalu bergaduh la dia ni sampai bawak orang kuat dia nak menangkan anak dia. Cikgu panik, hampir2 diberi jawatan tu pada Combi (bukan nama sebenar) walaupun Din masih jadi ketua. terpinga2 Din.

Tapi sekolah itu bukanlah bengap semuanya. Tak tahulah kenapa, tahulah ayah Combi itu Pengerusi PIBG. takkan la mesti anak dia pun kena jadi ketua kelas yop. Baru je naik beberapa bulan dah macam ni. Kami dok pakat gelak je. Aii, orang tua ni. Kesian pengetua pening kapla, undang2 skolah kena ikut juga.

Kesudahannya? Entah, aku saja mereka2 cerita. (jgn kata hampeh ye.. sori2)Teringat kisah adik aku masa skolah dulu. Punya simple kalau ty budak2 pasal jawatan ketua kelas pun depa bleh jawap. Yang parahnya bila bapak budak mengalahkan bebudak.

just my two cents.

 

ps: tengok Doraemon lagi berpaedah.

Monday, May 11, 2009

-II- Niat, Kemahuan & Perlakuan

II

 

"Tuntutlah agama biar sampai jadi ustaz!" ada sahabat memberi nasihat.

“Anta ada potensi dakwah ni" tambah seorang lagi disatu ketika.

Dakwah?Tidur? Menasihat? Itu semua adalah perlakuan. Makan pun perlakuan juga.

Dalam doa iftitah yang sering kita baca sewaktu solat;

“Sesungguhnya Solatku, Ibadatku, Hidupku dan Matiku hanyalah untuk Allah Tuhan sekelian alam..”

Solat, ibadat, Hidup, dan Mati adalah perlakuan makhluk. Diniatkan kepada siapa? Niat mengikut 2 kalimah syahadah yang diucapkan untuk Tauhid Uluhiyah (Mengesakan Tuhan yang satu), dan beriman Muhammad SAW itu adalah utusan yang membawa peringatan risalahnya.

Kata orang tua2 dulu…

Dimana ada kemahuan , disitu ada jalan. Mahu datang dari kehendak @ desire. Bila hati sudah mahu, maka akal akan berfikir bagaimana untuk menjayakan cita-cita itu, samada secara sedar @ tidak sedar.

Niat mesti kerana Allah dan Rasul.

e.g Kehendak mahu berkawan, dan menyayangi semua saudara seagama kerana ia menjadi tuntukan agama, mahu menuntut ilmu, pendek kata wala’ (akur) pada suruhan & larangan Allah dan bara’ (ingkar) pada tuntutan syaitan dan nafsu.

Apabila niat berkawan sudah benar, berjumpa kerana Allah, berpisah pun kerana Allah, pun tiada masalah. Banyak sebab mengapa mesti berpisah, kekadang disebabkan keadaan, status dan clash of super ego.

Berpisah sebentar bermuhasabah sebelum meneruskan langkah semula. Hal yang sama dilaksanakan untuk suami isteri yang dalam pertelingkahan yang besar. Kadang2 jalan penyelesaian ada didepan mata, dan terhijab apabila bersendirian.

Jangan diputuskan sirratulrahim persahabatan, jika berkawan terutama berlainan jantina perlukan kawalan, terlebih mesra membawa kemudaratan. Sejujur mana pun diri pasti akan dijadikan bahan mainan. Berhati2 dengan perlakuan diri.

Aii.. bukan ustaz itu menjadi matlamat. sememangnya dalam keadaan sekarang ini pun tidak akan tercapai cita2 itu. Yang mampu dilakukan, bertatih satu persatu, membawa mp3 memasang "lagu"2 ceramah dari Malaysia.

Masa? Memang takde masa. Tak sempat dengar ceramah? Tak sempat itu dan begini.. tapi sempat pula pergi berjoli.. Masa hanya 24 jam. Internet pun 24 jam. Pilihan itu dihujung jari, halwa telinga mana yang mahu didengari pilihan hati.

Yang benar dan kurang berfaedah tidak boleh dilakukan dalam masa yang sama. Seperti minyak dan air..

PILIHAN.

Itulah hidup.

I-II

America. Kegawatan ekonomi yang kian parah memungkin beberapa negeri di USA ini mengalami situasi deficit yang amat teruk. UF bagaimana tidak la diketahui statusnya. Wang stimulus oleh Obama amat diperlukan oleh banyak negeri.

Semua orang panik,menyimpan duit. Bila duit disimpan, tiada peniaga mendapat wang. Bila tiada dapat keuntungan, mulalah mengambil jalan menutup perniagaan kerana masalah gaji dan sebagainya. Akhirnya? Banyak syarikat kecil2an yang gulung tikar.

Pelajar undergradute yang bergraduasi pula mengambil pilihan untuk menyambung pengajian kerana tiada pekerjaan. Hasilnya? loan di bank semakin meningkat, dan deficit semakin parah.

Fokus.. fokus..  Summer ini research perlu berjalan

Obama masih mampu membuat lawak. Best la kau..

“Eyes are the windows to the heart”-Jendela hati?

 

Lihat tangan, lihat wajah, lihat cermin/ imej diri/ video webcam dsb & melihat wajah sendiri.. sunat kita berdoa..

“Ya Allah, jadikan hatiku secantik kamu jadikan wajahku”

Sahabat,

Walaupun wajah kita average joe sahaja.. tapi yakin wajah ini lebih berseri dari hati. Ini penyakit hati di akhir zaman. Dapat hati “average joe” pun sudah dikira bernasib baik.

Kadang2 rasa sudah tenang. Jika merasakan solat 5 waktu berjemaah, pergi bekerja dan pulang kerumah terasa sudah memadai untuk mendapatkan syurga @ rasa macam kata Pak Lah “semangat TAKPA”.. kita tertipu..

Panasnya summer ini!! Panas, panasss..

Panas semakin membahang, pakaian semakin singkat dimana2. Biadari dunia ada dimana2. Cantik. Lawa. Menarik, tertarik, menarik tertarik. kekeke. Bodymu memang dewasa, tapi aku lebih suka melihat muka. Wajah kebanggaan keanak-anakan. Kasihan..

Apabila pulang Nabi dari perang yang besar, Rasullulah?SAW mengkabarkan ada perang yang lebih besar setelah pulang  yakni  peperangan dengan diri sendiri. (nafsu).

Lelaki pantas nafsunya melalui pandangan, wanita melalui sentuhan. Berhati2lah.

Mahu sahaja menyanyikan lagu Lagu bunga seroja , tapi versi BM depa tak paham pulak. :P

ATAU

 

ikutlah mana2 asalkan sampai message.

\(^;^)/

-III-Clash of Super Ego- updated

 

III

Panas betul disini. Suhu mencecah 90F (32.2C) hatta awan cirrus amat membahang rasanya. Jika mahu keluar dari rumah, keluar seawal mungkin. Jika mahu balik, balik "selewat" mungkin. Memang jadi petani. keluar balik tak kena matahari, meskipun kerjanya di makmal.

Earth Hour? Hurm.. macam takde faedah je kat sini. Tidak dihiraukan pun. Lampu dan aircorn  satu banggunan terpasang 24-7 walaupun tiada orang. Ac berpusat. dsb.

Ramai rakan dan aku  mengeluh PANAS! PANAS!

Hurm..

 

"Wahai manusia, bagaimana kamu boleh buat maksiat, sedangkan panas  terik matahariku tidak mampu kamu tahan!"- hadith Qudsi

I +II =III

Bacalah; “Allhuma ajirna minannar (Ya Allah, selamatkan kami dari api neraka)” kata arwah atuk dulu. Ketika kecil kami sering tidur di rumah atuk dan wah (opah) terutama pada malam sabtu. Dalam 4-5 orang. Panas2 baca ni la jugak

“Tok, tok, kalau sejuk nak baca apa pula?” Tanya adik sedara aku yang kami ketika itu masih sekolah rendah, dalam darjah 1 @ 2. Atuk menyelak kitab kuning yang menjadi bedtime storynya.  Tersenyum dia.

“Kalau sejuk pun baca kalimah yang sama. Neraka, ada yang panas ada yang sejuk” ujarnya lagi. (minta bantuan kesahihan)

Oh.. mengangguk kepala kami semua.  Benar juga. Nafsu semasa kejadian awalnya bukankah dimasukkan kedalam kedua2 neraka itu, panas dan sejuk, kerana asyik berkata

AKU adalah AKU. KAU adalah KAU!  katanya kepada penciptanya; Allah.

Akhirnya pasrah jua nafsu.. Aku adalah hambamu, dan kau adalah Tuhanku

Risaunya.. semua orang mahu cara AKU, cara AKU dalam segala hal. Amat terlupa cara Allah itu paling mulia. Sama je dengan orang yang menulis ni. Terkadang terlupa.

Buluh dan manusia.

Mudahnya buluh dilentur dari rebung. Lagi mudah melentur daripada melentur buluh betong yang sudah ada egonya yang tersendiri. Lentur2 sedikt sahaja sudah patah. Patutlah menjadi pilihan masa raya puasa dibuat meriam buluh. Bunyinya kuat!

 

BoOoMMM!!!

Meletup!

Adik aku tersenyum bangga. Bergema satu kampung! Abang aku pula setelah berjaya dalam eksperimen meriam kabalt hanya memerhati melihat “anak muridnya” berjaya. Dalam tersenyum2 itu kami dikejutkan dengan satu lagi bedilan yang kuat bergema memekakkan gegendang telinga. Oh… melopong kami.. siapa punyakah itu?

Teruskan bermain! berlawan.Enak sekali kerana buluh betong semakin besar semakin kuat bunyinya!

Buluh dan manusia??..

Allah menciptakan manusia itu dengan pelbagai kelebihan disertai kelemahan. Manusia ini hidup secara ber JEMAAH. Jika nak nafsi2, diakhirat sana la semasa al Mizan menimbang amalan. NAfsi2 di dunia, diakhirat amalan tidak jadi kita seorang punya. Kemungkinan perlu diagihkan kepada orang2 lain yang kita tidak mahu ambil peringatan @ membenci pendosa (bukan dosa).


Mudah kita menghukum manusia lain, hanya kerana ego (latar belakang)  dan superego(ilmu dan pengalaman)/ i'tiqad yang berbeza. ini masalah bersama. 

Semua  ada ITIQAD (pegangan) yang berbeza kerana ego dan superego yang berbeza. Sentuh sahaja sudah meletop! Clash of Super Ego!

 

BoOoMMM!!!

 

"Korang, aku ada pandangan aku okay???" kata seseorang.


"No no no~ , I punya yang betul, I tak judge sesapa~" tambah seorang lagi


" Ini pengalaman ana, ana tak tahulah macamana dengan orang lain.. tapi bagi ana ini lah yang benar dsb" tambah seorang lagi

 

PANG!!

CAMPAK SAHAJA KE LUBANG NAJIS SEMUA ITU JIKA IA MENJADI LEBIH KUAT DARI SUMBER YANG DIWAJIB KITA IMANI.

Dimanakah taraf pandangan kita berbanding dengan ijtihad alimin? Jika ijtihad mereka benar, mereka beroleh 2 kebaikan, jika salah 1 kebaikan tetap akan mereka perolehi.
Lihatlah ilmu dari alimin, jika benar, benarkanlah, jika salah, cari alimin lain. Kita bukan ahli agama, sedangkan ada masa2 mereka diuji dengan kesusahan dan kesenangan.


HUSNUZAN itu kunci pertama. itukan akhlak baginda Nabi?

 

Superego? Rasanya kita terkadang lebih kepada emosi @ tercampur aduk antara falsafah daripada hakikat tauhid.

 

I, II, III. Biasanya kita bercakap tentang trilogi. dan jarang2 orang bercakap tentang origin; yakni permulaan sebelum I. Ada apa sebelum I?

 

 

-just arranging my thought-

 1_637956663l

mata pena lebih tajam dari kuku wolverine? Oh, X men origin sudah keluar.…. Apakah kamu ni sebenarnya?- manusia biasa?keh3

ps: benar, kalau dah extrovert, ditahan2 bah sebandar. keh3.  Kalau dirasakan superego saya ni bersalahan dengan mana2 sumber qat’ie itu, benamkan sahaja dimana2. Tapi lepas itu khabarkanlah kesalahan.

berpesan2 dengan kesabaran  & berpesan2 dengan kebenaran. AL Asr.

 

kerana khabarku ada disini. \(^;^)/

-I- Goodbye Pali..

I

Alhamdulillah. Masih bernyawa pagi ini. Baru sahaja berpisah sementara dari saudaranya mati. Mengucap syukur kerana hari ini masih ada. Terkelip2 mata sebelum tidur memikirkan salah jika ada, memaafkan kesalahan jika ada. Walaupun tak selalu dibuat, tapi sedikit itu lebih baik dari tiada.

Menjeguk jendela luar selepas subuh. Matahari masih belum keluar lagi. Terjenguk2 Khalil yang baru lepas mengimamkan solat subuh menyediakan sarapan pagi. Rajin dia ni. Baru sahaja mendapat cahaya mata kedua, seorang anak perempuan juga. Anak pertamanya juga comel bermata biru, darah asal dari Mansurah, Mesir. Beberapa minggu lalu dia mendapat panggilan telefon (skype) dan memaklumkan hal itu. Mabruk akhi! (tahniah saudara!)

Tidak lama lagi kami akan berpisah setelah beberapa bulan menjadi rakan serumah. Adeel, sahabat yang dikenali hanya melalui Gainesville brotherhood, telah banyak berjasa sejak dari Malaysia walaupun kami tak pernah bersua.

Husnudzon (berbaik sangka) telah menjadi kekuatan Muslim disini. Walaupun mempunyai ego (latar belakang) dan superego (pelbagai mazhab; sunni, syiah, salafi) namun di ICG (Islamic Center of Gainesville),  semua itu menjadi malar. Tidak terasa.. Muslim hanya muslim! Tiada istilah muslim berkastakan bangsa sahaja. Err.. Muslim pada nama? Itu ada dimana2.

n1003826508_30229541_2004 

Sudah hampir 10 bulan tidak mendengar azan dilaungkan dari corong2 speaker masjid disini. Kalau ada pun kedengaran hanyalah dari corong speaker laptop bersoftwarekan Athan Basic. Komuniti Muslim disini tidak besar, Banggunan yang milik kerajaan saudi itu dikunjungi setia oleh muslim disini teeutama pada bulan Ramadhan dan hari  Jumaat.

Benar, jika mahu melihat kekuatan Muslim setempat, lihatlah jemaah pada ketika waktu subuhnya. Tidak pula bersekempatan untuk menziarah rumah Allah di waktu subuh, kerana jarak yang agak jauh dan tiada pengangkutan. Insyallah, harap2 cita2 itu akan terlaksana tidak lama lagi.

Adeel akan meninggalkan kami pulang ke tanah airnya di Pakistan. Sahabat baru mengantikannya, yang aku rasakan seorang yang selesa dengan pendekatan Salafi? Faham benar dia bila berbicara tentang hadith dan mazhab Hanafi. Teman2 lain juga pergi silih berganti. Yang sudah selesai akan pulang, yang baru datang.

Mahu dikatakan diri ini perindu?.. takut bukan perindu.. diri sendiri tidak biasa menipu, tetapi kadang2 sering tertipu dengan diri sendiri. Berhati2 dengan hati.

Ikut hati mati, ikut rasa binasa.. jadi ikutlah Nabi? Melakukan tidak semudah menulisnya, dimana dunia yang semakin  mendagangkan Agama wahyu yang asalnya asing ini.

When are you leaving to university? tanya sahabatku Khalil .

Oh, before 9am. balasku ringkas sambil menyambut coffee buatannya itu. BEst2! Sudah hampir jam 9am pun.

Ok, take care. Goodbye Pali! kata Khalil sambil melambai2 tangan. kekeke.

Wednesday, May 06, 2009

HiDuP SeMuLa- updated

Assalamualaikum

"Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya : " Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : - ' Bahwasanya amalan-amalan itu adalah ( bergantung ) kepada niat, dan bahwasanya bagi setiap manusia itu apa ( balasan ) yang diniatkannya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang ingin ia memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang ingin ia menikahinya, maka hijrahnya itu adalah atas apa yang ia berhijrah kerananya."

Mari kita renungkan perkataan yang diboldkan. Ia tak terhad kepada itu sahaja.

Boleh jadi seseorang berubah/ berhijrah kerana

nak pandai berblog, nak berdakwah, nak hafal Quran, nak memasak, nak dapat 4.0, nak jadi ahli PAS/UMNO/PKR yang berbakti, nak jadi suami soleh, nak aktif dalam group, nak menang berdebat, nak jadi isteri solehah, nak jadi .. nak jadi...

*list kan apa sahaja yang MENJADI CITA-CITA manusia. (sila2)

Insyallah perkara diatas adalah baik, dan Allah kata kita akan dapat apa yang kita hajatkan/ niatkan. PAHALA? Itu bergantung pada niat perbuatan, bukannya perbuatan yang menjadi niat.

 "Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya"

Inilah niat yang HAK dan MUTLAK. Niat untuk menjadi hamba kepadaNya. niat untuk menjadi MUKMIN.

Err.. macamana dengan berdakwah, CGPA 4.0, Peramah,  pemidato dsb?

Sahabat, jika NIAT kita adalah ALLAH dan RASULNYA, maka selepas itu bertawakallah, dan akan ada kekuatan luar biasa anugerahNya. Perbuatan itu adalah kemudian untuk hati yang hidup.

Dan Dia (Allah) memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barang siapa bertawakal pada Allah nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusannya. Seseungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap2 sesuatu (At –Thalaq; 3)
Shakespeare said;

"IF YOU WANT TO BE WHAT YOU WANT TO BE, BE WHAT TO WANT TO BE"

Rasulullah- sebarkan cintanya..

Pali.

Sunday, May 03, 2009

JiKa KaMu..

Jika kamu lihat aku berdakwah,

Berdakwahlah aku,

Jika kamu lihat aku memberi nasihat,

memberi nasihatlah aku,

Jika kamu lihat aku bermadah berpuitis,

Bermadah puitislah aku.

Jika kamu lihat aku lazer,

Lazerlah aku.


namun itu semua bukannya disengajakan..

bahasa diguna untuk menyampaikan rasa.


TAPI

Jika kamu lihat aku menjiwang,

berhipokrit. merasakan diri aku terbaik,

hanya tahu memberi, tidak mengharapkan peringatan,

perasan banyak ilmunya,

itu bukanlah aku.

(sewious ni..kakaka)


Banyak TAHU tak semesti banyak iman dan taqwanya,

berpesan2lah dengan kesabaran & berpesan2lah dengan kebenaran.

Amr bin Asr ditegur RSAW kerana mengukur semangat orang dengan semangatnya,

INGATkanlah rakan2 yang bersemangat,


“Idola kita Rasul tercinta,

mengikut bukan berniat untuk menjadi sepertinya,

atau menjadi Rasul Melayu (kakaka) @ Rasul *****( mantop ustaz ni, kekeke?)

buat rujukan di dunia yang semakin menggila,

dimana semua insan berkata cara AKU, cara AKU!

amat terlupa cara ALLAH itu paling mulia!”


Jika kamu lihat kebaikan pada diriku,

itu kebaikan Rasullullah yang punya,

sayangilah RSAW..

jika tak kenal baginda, bagaimana mungkin untuk bercinta?

(oh, aku masih dalam pencarian..sesama la kita..)


Jika kamu lihat keburukan pada aku,

Itu kelemahan aku sebagai manusia.

aib itu tidak aku bukakan disini

kerana aib itu akan dibuka semua di Masyar nanti.


TAPI

Jika kamu melihat hanya seorang manusia biasa berdosa menulis,

yang ingin memuhasabah kesalahan,

yang ingin kurangkan perkataan,

bukan inginkan perhatian okay? hahaha

dan cuba untuk banyak berfikir sebelum butir kata dibicara,

sememangnya itulah kawe.. eh aku..


maaf atas kekhilafan,

dan teguran yang tercetus dari kelazeran.

Benar, perkataan yang baik pun kekadang boleh menjadi mudarat

jika overdose & tidak pintar dijaga.


pesanan penaja: \(^;^)/

biar yang membaca tahu yang menulis adalah manusia biasa sepertinya jua, bukannya Malaikat..

ps: mengikut pesanan John Grey, penulis Men from Mars, Women from Venus, aku kena pergi “bertapa” haha. berapa lama? tak tau.

*semua komen aku akan balas setelah selesai “bertapa”. Afwan. \(^;^)/

Memori~BIOUSM 2004/05- remake

“Fwd: Meeting exco di lab tanah malam ni jam 9 malam. Tlg fwd pade yang lelain..”
Muzem menghantar message 2 malam yang lepas di facebook.

Aku pun melayan message itu. Kami berbincang hal persatuan sepertimana yang berlaku 5 tahun yang lalu (perg, terasa tua deh..kakaka)..

Memori lama. Memori semasa zaman mengenal kawan.. mengenal dunia, dan baru nak mengenal universiti, dsb ( u name it)

****************************************************************************

 

( no sound because of copyright issue.., song= Untitled +B+C song. i dunno)

Disini kita belajar erti BERTATIH SATU PERSATU.

Waktu senang dan susah masih di atasi bersama. Takde masalah hati,( walaupun aku pernah buat beberapa orang menangis. haha).

Walaupun busy dengan kuliah, dan tekananssssssss dari persepsi sesetengah pihak, semua masih BEKERJASAMA! walaupun pada masa tu Wonderpets tak ada lagi .

 

FALSAMPAH

What men can do, women can also do!

We forgive but forget not!

 

Inilah di antara falsampah paling besar pernah aku pakai dikepala! Kesan dari motivasi dan kem2 sejak dari sekolah menengah. Aku anggapkan semua laki dan pompuan itu berdaya sama.

Disini kita mengenal LELAKI tidak sama keupayaan dengan WANITA. dan begitu juga sebaliknya. Banyak belajar dari semua.  Di sini belajar memahami setiap individu itu unik, mempunyai kelebihan masing2, dan saling lengkap melengkapi antara satu sama lain!

Benar kalam Allah dalam Al Quran;

attaubah

Ukhwah itu jelas terasa! Sahabat sehati sejiwa sewaktu senang dan tambah2 pula diwaktu susah! Alhamdulillah!

Memang akui sangat rindu kamu semua. Kangen juga sama kamu seperti virus kangen.exe yang pernah popular menyerang windows. (aku dan muzem kini masih lagi bermain message meeting di lab tanah pada esok hari. hahaha)

 P1010477

detik- detik sebelum persaraan @ merdeka. :P

 P1010501

Keep in touch! Kalau boleh biar kita semua bersahabat hingga ke Jannah! All the best my friends! Err.. kad kawin jangan lupa hantar, nanti aku pun lupa nak hantar jugak okay? wakakaka~!

ps: thank you for all the efforts & good works! You guys make me who I am today! Wherever you are, I pray to Allah you guys will always in good deeds and His Blessing!

 

Ameen. Insyallah. nanti kita buat reunion semula.

 

Bila?

 

 

Makan kenduri!! yeah!