Thursday, July 23, 2009

Cas BaTeri.

Bismillah.

Kurang lagi sebulan semester fall akan bermula. Semester Summer ini hanya research sahaja berjalan. Rindu dengan kelas.

Menangis dan ketawa bertemankan sahabat bernama En dinding, yang tidak memantulkan bahasa lain, melainkan bahasa refleksi orang yang menyergahnya. Seperti anjing menyalak bukit.

An old adage says, "It is better to light a candle than to curse the darkness".

Advisor aku berkata, “But I think we better do both!”.

Menyalakan lilin sambil menyumpah.

Inikah yang dikatakan sebagai kritikan membina? Tidak hanya menyalak, tapi pada masa yang sama bergerak melakukan sesuatu dengan tidak hanya bersuara tanpa langkah anggota.

REDHA

Paling baik adalah dengan senyap dan redha, dan berazam supaya sentiasa bersedia. Mulut jika dikunci, panca indera lain akan lebih bermanfaat dan berfungsi. telinga akan lebih mendengar, fikiran akan lebih tenang berfikir. diri akan menjadi tenang.

Hampir 1 tahun saya menulis di blogspot ini. catatan untuk peringatan. Moga tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnya. Moga sedikit itu tapi istiqamah itu dikecapi.

Kurang sebulan sebelum masa sibuk bermula. Mesti diisi dengan sesuatu. Fikir. fikir..~! Tak rela aku menjadi katak bawah tempurung!~

Pali (mahu menge’cas bateri)

Saturday, July 18, 2009

4 Kali Takbir

salam

Minggu lepas semasa solat Jumaat, khatib memberi khutbah yang diberitahu olehnya ditukar tajuk pada masa2 terakhir.

“I have change our topic to day from “Time” to “Death””.

Setelah menyatakan keuntungan orang yang mengingati mati seperti yang diberitahu oleh RSAW, dan keyakinan bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati seperti dalam Quran, khutbah beliau dipanjangkan. Setiap butir kata menginsafkan.

Bicaranya yang spontan tanpa teks (kerana ditubah tajuk pada saat2 akhir) mencelikkan mata ahli jumaat semua.

Setiap dari nikmat adalah pinjaman, dan setiap pinjaman akan ditanyakan samada digunakan kearah perniagaan yang diredhai atau hanya dibelanja ikut sultan nafsu sendiri.

20 minit sebelum itu..

“Jumaat ni ramai orang lebih dari biasa..”

getus bila melihat muka-muka yang tidak biasa dilihat, dan seawal setengah jam sebelum waktu solat, masjid sudah berpusu2 orang beri’tikaf di dalamnya.

PERINGATAN

Setelah usai solat jumaat, tampil seorang lelaki lalu meminta para jemaah tunggu seketika.

“Wasiat dari si mati, supaya menyolatkan beliau dengan jemaah dari mukim ini semasa menunaikan fardu umrah pada tahun lepas.” sebak seorang lelaki berkulit hitam yang mempunyai janggut lebat yang kemas itu bersuara.

OOO, patutlah khutbah pun tukar pada saat akhir.

“Tidak mengapa untuk menangis , tetapi janganlah berlebihan. Kenapa? kerana saya pasti akan menangis, tetapi jangan sampai meratap, kerana ia akan menyiksa arwahyarham”.

Setelah memastikan saf dalam bilangan ganjil ( kerana menurutnya jika ingin menurut sunnah, 3 saf dibuat; tetapi kerana bilangan jemaah yang ramai, 13 saf dilakukan”.

4 KALI TAKBIR

Kemudian beliau menerangkan kaedah solat jenazah satu persatu, dari takbir pertama hinggalah takbir keempat. Setelah memberitahu nama arwahyarham, lalu solat di Imamkannya, bermakmumkan orang yang mengetahui siapa yang disolatkan dan bagaimana untuk menyolatkan.

Sejujurnya, tak semua orang ingat bagaimana untuk solat jenazah walaupun ada memperlajarinya. Di tanah air, terutama di kampung halaman, Imam akan memberitahu kaedah untuk solat eidulfitri@ eiduladha.

Tetapi solat jenazah??

Alangkah baik jika di Malaysia, sebelum menyolatkan jenazah, Imam mengajar secara ringkas bagaimana solat dilakukan, agar makmum benar2 menyolatkan jenazah, bukan bercampur aduk rasa serba salah dan malu semasa menyolatkan.

Selesai solat jumaat, para jemaah berpusu-pusu pergi ke tanah perkuburan di Ocala..

Wednesday, July 15, 2009

AmBiL PuSiNg?

salam,

sebelum ini tak pernah saya ambil pusing tentang apa jua lagu, apa jenis lagu termasuk nasyid, terutama nasyid ini yang pada satu ketika dulu saya kuat menentangnya.

Tergerak hati untuk memainkan lagu yang saya ambil dari abang saya. Ya, meskipun saya bukan peminat tegar lagu- lagu termasuk nasyid, terkadang ada lagu yang dimainkan terkandung peristiwa yang manis dan bersemangat.

 

SENIKATA

Lagu yang dimainkan semasa bersama sahabat-sahabat yang mengajar saya erti kehidupan, pembezaan muslim dan mukmin, munafiq dan fasik, kem2 pembinaan remaja, motivasi sekolah menengah dan banyak kem lagi, tak secara lansung seolah “me-recall” semula kata-kata semangat, janji, dan azam pada ketika itu.

Sekali lagi, saya bukan peminat lagu-lagu hatta nasyid.

Apapun untuk yang jauh.

 

 

PS: sedikit tu baik, jangan berlebihan.

Sunday, July 12, 2009

My 1st video.

“I hate it!”

 

Itulah konklusi selepas cuba untuk mengedit rakaman video berkenaan diri sendiri. Melihat orang lain membuat video nampak mudah, tapi tak semudah yang disangka bila membuatnya.

Permintaan dari adik2 di USM supaya membuat video ucapan ringkas berpakej later belakangkan persekitaran oversea.. Aku mengambila 2 bulan berfikir dan cuba mengkuatkan semangat.

Ye, tak semua orang dapat peluang ke oversea, dan persepsi dan kehendak mereka yang ditanah air kebanyakannya adalah sama. Di luar negara semua adalah indah belaka. Ya, dari segi ilmu sains dan teknologi, ini adalah tempat terbaik untuk belajar.

HURM..

 

Tapi dari segi EMOSI dan KETAHANAN, semua masih berada di peringkat awal. Pelajar juga seperti semua, masih bergelut dengan akademik dan sebagainya. Saya tak pandai berlakon. Cakap pun agak laju sebenarnya.

Bersabarlah, biar kelas aku habis dahulu, dan research sudah berada di draf tesis dan selesai dengan viva @ defense thesis. Kemudian, insyallah akan rasa izza’ sedikit untuk memberi secebis kata2 pengalaman.

Terus mendeletekan video yang dirakam seperti dokumentari itu, kerana tidak mahu orang lain muntah darah pabila melihatnya. Maaf adik2. Lain kali insyallah.

 

ps: sapa2 ada tips untuk membuat video yang best? sila2. makasih ya~.

Friday, July 10, 2009

Men “7” kan “6”.

Salam,

Windows Vista is the 6th Microsoft’s windows, and recently released Windows Seven which is the 7th Windows. There are a lot of rumors about it. Cool new features such as Superbar, Aero Snap, Aero Shake etc and claimed to be more stable and lighter compare current Vista may be a good news for those who purchased any laptop beginning on June 2008 and onwards. Why? Because you can get FREE upgrade to Windows Seven if the machine are preinstalled with windows Vista.

Like Vista, which came on Basic, Premium, Business and Ultimate, Seven also give the same family. No upgrade available for Windows Vista Basic anyway.

READ MORE: http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/products/home?os=nonwin7

tujuh

Windows Seven Superbar

Men tujuh kan enam. 

There are a lot of GENIUS Tweaker out there that can help you to get windows seven alike on your Vista and XP machine. What’s the cost? Free of charge. Does if pay you anything? Satisfaction.

uhuk

wahaha

Windows VISTA with tweaker : Vi Glance

Pali ( mengapa bayar lebih?) ni XP pun bleh guna.. huhuhu.

Thursday, July 09, 2009

Azam oh Azam.

Baik! HArini aku nak posa! azam pada Hari Isnin lepas.

tapi bila sampai di tengahari, tekak terasa perit, perut lapar (alasan je ni), maka berbukalah dengan gembira.

Terasa macam kanak-kanak nak belajar berpuasa. Puasa sunat Isnin Khamis cuba untuk dipraktikkan semula.

Semasa bulan peperiksaaan, hari hari dipenuhi dengan makanan, maka tak hairanlah jika lihat agak chubby sedikit ( persepsi sendiri walaupun orang lain kata tak pun. huhu)

Orang berpuasa sunat itu seperti raja? Ia boleh berbuka sesuka hatinya sendiri. Dari mana aku terbaca kalimah itu. Mungkin kata2.

Tapi ada sedikit kebetulan benarnya, yelah, dah sunat, kalau tak larat @ mampu buka sahaja. Tambahan pula cuaca panas dan kering. Entah mana silapnya, taqwa kurang kah? Atau kebiasaan yang suka makan?

Ramadhan is on the way. Mari semua belajar berpuasa~ keke.

Pali (everyday is a new beginning)

Sunday, July 05, 2009

BerKorBan iTu Di MaNa?

IMG_1763

Sekali lagi, hidup kita ini tidak seperti kisah Batu belah batu bertangkup. Allah SWT tidak pernah meminta pengorbanan dari manusia. Jika Allah tidak menagih korban, apa yang Allah mahukan dari kita?

Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui. (As Saff (10-11))

Secara hakikatnya, manusia itu tiada apa yang boleh dikorbankan, kerana setiap nikmat adalah modal perniagaan yang diberikan kepada pemegang amanah (trustee)

Berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya dan nafkahkanlah sebagian dari hartamu yang Allah telah menjadikan kamu menguasainya*. Maka orang-orang yang beriman di antara kamu dan menafkahkan (sebagian) dari hartanya memperoleh pahala yang besar. (al Hadid;17)

*Yang dimaksud dengan menguasai di sini ialah penguasaan yang bukan secara mutlak. Hak milik pada hakikatnya adalah pada Allah. Manusia menafkahkan hartanya itu haruslah menurut hukum-hukum yang telah disyariatkan Allah. Karena itu tidaklah boleh kikir dan boros.

Berhati- hati dengan hati. Jangan sampai merasakan pengorbanan telah kita lakukan dengan apa yang kita rasakan MILIK kita. Allah memberikan kita modal. Jangan sampai merasakan sudah cukup aku menyumbang dan "berkorban" dengan APA YANG AKU ADA..

Kumpulan miskin merasakan cemburu dengan golongan kaya lalu berjumpa RSAW menanyakan amalan. Baginda memberikan bacaan tasbih, tahmid dan takbir kepada mereka. Diamalkan dengan gembira kerana dijanjikan kepada mereka ia mampu menyayingi amalan si kaya yang mempunyai kelebihan harta untuk bersedekah dsb.

Tapi bila golongan kaya mendapat tahu perkara ini dan diamalkan, menangislah golongan miskin kerana kelebihan yang diketahui telah menjadi umum. Dikhabarkan kepada RSAW, baginda bersabda: Itulah kelebihan orang kaya. Nikmat/ modal untuk berniaga boleh datang dalam keadaan pelbagai2. Harta adalah salah satunya. dan pula jangan jadikan harta sebagai alasan tidak mempunyai modal untuk berniaga.

Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih. (Al Ibrahim ayat 7)

Pengorbanan jika dikhabarkan pada mana2 manusia sekalipun mengikut definasi menuntut pemberian dari segi masa, tenaga wang ringgit dan nyawa seorang manusia. Hakikat apa yang perlu dikorbankan? Adakah setiap yang kita miliki oleh kita ini DIPUNYAI oleh diri? Kepandaian otak, harta, kereta, laptop, baju yang cantik, anak dan keluarga, ilmu, hatta kemampuan untuk bernafas itu dan degupan jantung.

BERNIAGA ITU DI MANA?

Jika mahukan berniaga, dengan bermodalkan amanah yang diberi, maka hak menurut Quran dan Sunnah boleh diringkaskan kepada golongan ini.

1. Kepada diri sendiri; supaya mampu lebih maju, memperolehi banyak ilmu, wang dan sebagainya supaya kelak mampu memberi manfaat kepada orang lain dengan ilmu , harta @ apa2 jua kelebihan yang ada pada diri

2. Kepada ahli keluarga; anak dan isteri/ suami.

Untuk anak, ada beberapa amanah @ tanggungjawab yang perlu dilaksanakan @ dilakukan jika ingin berniaga dengan Allah.

i) mencarikan calon IBU yang baik untuk anak

ii) memberikan NAMA panggilan yang baik untuk anak.

iii) membesarkan anak sebagai seorang mukmin

iv) mengahwinkan anak ketika mereka mahu berkahwin ( tahap wajib), bukan tahap mengikut RASA ibubapa @ adat.

3. kepada para guru dan orang yang terdekat dengan kita.

Guru boleh jadi sesiapa sahaja yang mengajarkan kita ilmu walaupun satu ayat.

Orang yang terdekat itu boleh jadi sesiapa sahaja, seperti ahli keluarga, sanak saudara di Malaysia, jiran tetangga walau dimana kita berada, dsb. Secara basicnya, sesiapa sahaja yang dalam jangkauan kita. Siapakah??

Sesiapa sahaja.. yang dekat dengan kita, tak kiralah pertalian darah @ geografi, selagi mana hak seorang muslim dengan muslim boleh dilaksanakan.

Jadilah seperti pepatah, dicampak dilaut jadi pulau, campak di darat jadi pokok yang subur. Terlalu awal untuk mengatakan kita sudah berjaya dalam berniaga, kerana hasilnya itu hanya boleh dituai di masyar nanti.

Doa2lah supaya berakhir di dunia dengan husnul khatimah (pengakhiran yang baik). Ameen.

Jadi, ukur baju badan sendiri, sebelum mengukur baju orang lain. Lainlah jika anda tukang jahit yang mengambil ukuran untuk baju raya nanti. wahaha.

Afwan.

Pali (masih bertatih satu persatu.)

Thursday, July 02, 2009

Konvensyen Astronomi 09

Dengan penuh rasa bersyukurnya, kami menjemput Tuan/ Puan sekeluarga ke majlis kelab kami

PAMERAN KELAB REMAJA LESTARI

KONVENSYEN ASTRONOMI O9

3-5 JULAI 2009

DEWAN UTAMA PELAJAR

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

PENANG.

PB full copy

*hak cipta terpelihara, KRL 2009. (ole2 di pameran)

Semoga dengan kehadiran Tuan/Puan sekeluarga ke majlis kami ini lebih memeriahkan lagi dan penuh baraqah hendaknya.

http://mykrl.net/

ps: Format kad2 yang tiba di peti surat semasa cuti sekolah.. Uihh ramai. :P Hahahaa