Tuesday, November 02, 2010

Msc Brotherhood.

 

Salam,

My parent did not came for my Msc graduation last August not because of several reasons. One rational was the cost is not that cheap if they want to travel from Malaysia to UF. The time zone  different is about 12 hours, and I think its better for them to save the money for pilgrim. Plus, with their ages >50 years, to travel on plane about 24 hours is not the best things to do especially if it is their 1st time. Whatever the reasons, it has been made, and all of us are happy with it.

40621_505873750828_303700061_159668_1990711_n

August 7th arrived, and so do all the family members at O’cornell center, the official hall for the commencement ceremony. I came alone, after Rafe Biswas, a phd student that I stay at his place for the last week at Gainvesville drop me off at the parking.

Yes, I have attending two same occasion at the same place for my former roomies. Adeel Ahmed and Arif O for their Msc at different semester. You can say it were also my unofficial rehearsal with my mind saying many times,

“You will be one of the chosen to walk on the stage soon. Keep the  engine running and faster”.

Alhamdulillah, even though my family members did not came, but the brotherhoods in Islam never let me alone to celebrate. I would like to thanks all of you for showing up during that day.

35961_505873725878_303700061_159664_5724458_n40621_505873735858_303700061_159665_561188_n40621_505873740848_303700061_159666_6557743_n40621_505873745838_303700061_159667_6429483_n

If I was crying (which I obviously did not because I’m a man Smile with tongue out) it will be tears of happiness. Miss you guys a lot. Keep in touch, ya!

Wednesday, October 20, 2010

Towards Sakinah (Peacefulness)

The story is not about a best friend being together, 
nor the best couple in the word matching each other,
its a sacred promise to unify the survivors, 
from just a normal friend,
to the best friend for the entire life.

Its a point to say goodbye for many ends, 
that astray the singles to find the doors, 
a key to escape a cold and lonely journey, 
towards blessfull life with new color
we not alone stepping together.

It is indeed a lottery ticket, 
for opposite gender obtaining many best, 
the best title and the best rest, 
with hoping for His guidance, merciful and love, 
counting steps to heaven and breathing air of perfection.

Married is not a small word, 
its compilation of action, 
a million trust without a dust of doubt, 
true promises to share and live,
completing each other in many ways, 
because if I'm still alone,  
forever will never perfect.

I'm loving you.

Wednesday, September 15, 2010

UnDaNGaN MajLiS PeRkAhWiNaN


Time
October 9 at 12:00pm - November 21 at 5:00pm

Location9 hb Oct 2010 di Kelate (perempuan) & 21hb Nov 2010 di Perok (lelaki)

Created By


Kami dengan penuh rasa kesyukuran dan dengan keizinanNya ke atas hambaNya, mempersilakan jemputan yang dihormati kerana hajat di hati mengadakan tambatan janji, izin berwali, ijab bersaksi bertaqlik diri,


                  Mohamad Fadhli b Mad' Atari

                              dengan

               Tengku Fahima Azira bt Tuan Mat

                               
                            bertempat di

           
* LOT 109, Kampung Sabak, 16100 Kota Bharu, Kelantan --> (Perempuan)
                             

 

DAN

* 84; Kampung Teluk Buluh, 36400 Hutan Melintang, Perak --> (Lelaki)



Untuk membolehkan kad kahwin dihantar secara pos, alamat sahabat-sahabat semua adalah diperlukan. Boleh hantar terus kepada kami melalui fb atau sms. Kami akan follow up. :)


                      **********************

" Ya Allah! Sesungguhnya hati kami ini bersatu dengan kasih sayangMu, bertemu di atas ketaatan terhadapMu,
bersatu di jalan dakwahMu dan berjanji menegakkan agamaMu..

Maha Engkau perteguhkan tali ikatan di antara kami ini,
Limpahkan kasih sayang di dalam hati kami,

Engkau tunjukkanlah kami jalan hidayahMu,
Sesungguhnya padaMu kami berserah dan tempat kami memohon pertolongan.

Amin Ya Rabbal Alamin"

Sunday, August 08, 2010

My walk.

video
August 7th 2010, my Msc commencement at O'connell center, UF. :D

Monday, August 02, 2010

Sudah kurang ka?

Salam,

Perkara yang bermanfaat tak boleh dilakukan bersama-sama dengan perkara yang lagha atau kurang berfaedah, sudah sifat makhluk tidak boleh melakukan dua perbuatan yang sama dalam satu masa.

Seperti seseorang yang tidak boleh DUDUK DIAM dalam pada masa yang sama BERGERAK BERJALAN/BERLARI. Tidak boleh JAGA dan pada masa yang sama TIDUR LENA. Tidak boleh SENYAP pada masa yang sama BERCAKAP RAMAH.

AIR + MINYAK=?

Sama seperti amalan apa jua, ibarat seperti minyak dan air hendaknya. Jika diberi pilihan samada mahu air penuh segelas atau minyak penuh segelas, mustahil secara lumrahnya ( kalau diberi enzim tertentu air boleh larut dalam minyak) air boleh memenuhi gelas tanpa membentuk sempadan dengan minyak, dan diantara sempadan itu ada kawasan yang samar-samar.

Kalau diberitahu apa amalan nak dibuat masa Ramadhan semua dah bijak, tak payah diajar, secara free boleh jumpa amalan-amalan ini dimana-mana, Bulan Al Quran diturunkan, amalan digandakan, ditutup pintu neraka dan dibuka pintu syurga seluas-luasnya.

POSA YOP!

Ramadhan yang penuh rahmat, mardhatillah dan baraqah ( apa-apa lagi la perkara yang baik). Berpuasa ini Allah kata untukNya, dan sebagai balasan akan dibalas dengan perkara yang lebih baik, yang kita sendiri tidak mengetahui apakah itu? Allah SWT Maha Mengetahui keperluan hamba2Nya.

KURANG

Kalau pakar pemakanan ( diatetik?) sarankan kurang makan makanan ringan dan makan banyak makanan seimbang, masa ini lah kita perlu kurangkan amalan yang lagha (ringan) dan ambil amalan yang sihat untuk RUH.

hurm.. tengah cuba nak kurangkan

1. YM
2. MSN
3. Facebook
4. Friendster
5. Blogging
6. Melayari internet.

Kerana pada masa yang terlabur untuk perkara diatas bukannya sikit. Kalau baca Quran mau Khatam 3 juzuk dah kau! Huhuhu, Insyallah, akan cuba kurangkan, mungkin seminggu sekali, cuba lihat macamana. Insyallah.

Bulan ramadhan adalah bulan untuk mencapai satu perkara terulung, yakni TAQWA. Jika mahu diet, cemerlang dalam akademik, sahsiah, banyak bersedekah, solat qiam dan banyak lagi amalan yang baik memerlukan TAQWA sebagai enjin.

Dengan kata lain, di hujung Ramadhan ini nanti, satu perkara yang dicapai ini (TAQWA) mampu merealisasikan apa juga cita-cita dan azam untuk Ramadhan dan bulan-bulan berikutnya.

kalau mahu target, mulakan dengan kecil dan remeh dahulu, dan baik pada masa yang sama mempunyai sasaran yang besar juga, seperti killing 2 birds with one stone?

Ok, Salam Ramadhan, dan selamat beramal~ :)

Saturday, July 17, 2010

Tidurnya khutbah

 

sekitar Malaysia, tahun 2006-07.

 laughingcat

“Rumah yang dulu bagaikan syurga, kini terasa seperti NERAKA. Isteri yang jelita dilihat seperti PUAKA.

Kucing yang dulu manja dilihat seperti… HARIMAU!!”

ucap semangat khatib semasa khutbah Jumaat minggu itu. Bicaranya tentang kemaslahatan memelihara rumahtangga.

Saya tersentak ketika  mendengar patah analoginya yang terakhir.

Terasa seperti hendak berderai ketawa, sebelum itu masih dapat ditahan lagi. Bersabar mendengar madah analoginya yang bagi saya agak berlebihan.

Ingin ketawa tapi teringat pula kesannya ke atas fadhilat Jumaat  semasa pembacaan khutbah..

Saya menundukkan kepala, menutup mulut sambil tersenyum. Melihat jemaah di hadapan duduk tertunduk seperti hilang kepala.

Tertoleh ke kiri saf lalu bertentang mata dengan jemaah jumaat yang lain.

Kami berpandangan diantara satu sama lain dengan muka tersenyum kemerahan.

EidAdhaKhatib sekadar gambar hiasan

 

MUDAHKAN?

Saya tiada panduan mudah khusus dalam memberi khutbah. Tidak biasa memberi khutbah, tetapi mengetahui yang memberi khutbah di mimbar Jumaat bukannya sesuatu yang leceh dan mudah.

Pernah diberitahu bahawa Rasullullah saw dan para sahabat, semasa memberi khutbah mukanya kemerahan bersemangat, suaranya mengetarkan hati yang ridndu kepada Allah, menghidupkan roh mukmin.

Teks boleh digunakan, cuma tidaklah terlalu kaku hingga tersasul menyebut patah perkataan yang sama berulang kali.

Pernah bersembang dengan Imam Masjid semasa kampung untuk menyiapkan tugasan analisa khutbah Pengajian Aqidah Islamiyah oleh Ustaz Radhi. Saya amati bait katanya semasa khutbah.

Selepas solat jumaat saya mengatur dialog bersama Imam. Beberapa persoalan diajukan, dan Imam menjawab,

“Kamu nak tahu apa pasal jadi khatib ni? Kalau kamu nak, kamu pun boleh jadi.” ujar Haji Mansur. Menurutnya sesiapa sahaja boleh jadi khatib, dan cara mudah adalah dengan memberi teks khutbah jawi.

“Kalau sudah boleh baca, kira boleh la jadi khatib. Mudahkan?”. katanya lagi. Mungkin berkias.

Saya tersenyum sahaja sambil menulis catatan sebelum mengambil gambar para jemaah yang ada sebagai bahan lampiran.

Saya membaca teks khutbah dalam tulisan jawi tu beberapa perenggan. Tiada analogi melampau, atau pelik. Ayatnya mudah dan bersih!

 

DEKAT DIHATI

n127122575986_5068

ps: dikongsi beberapa khutbah dari Islamic Center Gainesville (ICG) untuk manfaat dan panduan bersama.

RAMADHAN IS A MONTH TO ACHIEVE TAQWA PART II and I (RECOMMENDED~), TAUHID, AND IMPORTANCE OF ARABIC LANGUAGE

http://www.fileswap.com/share/7e21b0c6e010c1af03e838612202c300/syeikhammarramadhanmonthtoachievetaqwaII.WAV.html
http://www.fileswap.com/share/f56dc2295b9301da2bb458e11a5583ac/syeikhAmmarramadhanmonthtoachiveTaqwa..WAV.html
http://www.fileswap.com/share/2c44de2859beff1e02bde3551afb9ab2/SyeikhAmmarTauhid..WAV.html
http://www.fileswap.com/share/a1f8f7a070d7138fd9c51516b65f182a/WaleedTamimiImportantofArabiclanguage..WAV.htm

********************************

Gainesville, FL (sekitar 2009-2010)

“Please pay very close attention. This is very important..” ujar Syeikh Ammar untuk ke-entah-berapa kalinya dalam khutbah. Itu adalah paten rasminya dalam memberi khutbah.

“We as a community, must work together to overcome this problem. Each one of us is responsible on every single event that occur in this Islamic Center.

Give a reminder, as the reminder will benefit the believer!” simpul Syekh Ammar, warganegara USA yang juga mempunyai kerakyatan Saudi.

Khutbahnya hidup dan jaga. Menyegarkan mereka yang mendengarkan. Sesekali diselitkan cerita pendek untuk menarik perhatian jemaah kembali. Pendek, tapi bermakna.

Syekh Ammar dan beberapa pengkhutbah di sini datangnya hanya membawa beberapa baris ayat dalam bentuk point, dan setiap point itu diakhir khutbah diberikan kesimpulan terus terkait dengan masalah yang melanda komuniti.

Khutbah kedua disimpulkan terus dengan hadith, cerita dan isi semasa khutbah pertama dengan permasalahan yang  melanda komuniti, termasuklah tentang pentingnya memberitahu Islam kepada not yet Muslim.

Sejurus selepas itu, khutbah ditutup dengan doa penutup dengan penuh penghayatan.

Khutbah yang bertenaga dan releven mengejutkan mata yang layu. Perlu dirisaukan, fadhilat jumaat para jemaah yang dalam bahaya apabila tidurnya khutbah.

kucing-tidursampai kucing pun tertidur..dasyat~ 

 

Ya Allah, celikanlah mata dan hati kami, tetapkan kami pentunjukMu, selalu!

Ameen.

Wednesday, July 14, 2010

Walima pertunangan.

DSC00415

“Tahniah! Selamat pengantin baru~!” message saya kepada Kamila*.

Melihat kepada gambar pelamin, hantaran, dan persandingan, saya mengucap syukur Alhamdulillah kerana selamat seorang sahabat saya mendirikan rumah tangga.

Gambar-gambar lain di facebook saya selak. Meriah sungguh kenduri itu. Kelihatan khemah putih beberapa buah didirikan. Pasangan mempelai itu tersenyum bersanding dengan persalinan putih dan sejambak bunga ros merah ditangan mempelai perempuan.

Lima minit selepas saya memberi komen, empunya gambar membalas,

“Hehe.. maaf yang ni gambar PERTUNANGAN, belum kahwin lagi. Insyallah tahun depan kami kahwin”.

Menepuk dahi lalu beristigfar saya. Termasuk ini sudah 3 kali terkena!

*bukan nama sebenar

 

KELIRU

Mungkin kerana saya 2 tahun tidak berada di Malaysia sudah terputus hubungan dengan suasana adat istiadat majlis perkahwinan dan pertunangan.

Mungkin kerana saya ini yang lebih gemar kaedah perkahwinan tradisional sebelum zaman pop yeah-yeah dan pertunangan yang sangat simple dianggap ketinggalan zaman.

Tidak mengapa jika pandangan saya dibakulsampahkan, tetapi di mana pula mahu diletak sabda Nabi,

“Rahsiakan tentang hal pertunangan dan hebahkan hal perkahwinan”

Sejujurnya saya memang terkesan dengan penulisan Abu Saif berkenaan hal ini.

 

STATUS FACEBOOK

Sejurus selesai mendefense thesis, terus berurusan dengan keluarga untuk menguruskan hal perkahwinan secepat mungkin. Saya sudah bertunang sebelum melanjutkan pelajaran.

Kini kebanyakan orang sudah mempunyai akaun facebook. Perancangan dan jemputan mungkin kebanyakannya akan dibuat melalui situ. Lebih mudah kan? :)

Tempoh saya bukan lagi tempoh bertunang, tetapi tempoh pra perkahwinan. Persiapan segala mak nenek dilakukan. Keluarga sudah berbincang. Kini hanya  mengira hari sahaja.

Sengaja saya letakkan status “engaged” sahaja tanpa link kepada sesiapa dalam tempoh pertunangan. Memadailah rakan mengetahui saya sudah bertunang.

Bukan sedikit saya dipersalahkan kerana tidak meletakkan status bertunang. Kesimpulannya, saya merasakan meletakkan status ‘engaged” itu lebih selamat.

mga0033llink

TERUK

“Eee, teruknya dia, dah bertunang tetapi tak mengaku!” satu komen singgah.

“Dasar lelaki, kalau sudah bertunang, mesti nak rahsiakan!.” sokong satu komen lain yang singgah.

Terukkah jika lelaki menyembunyian status pertunangannya? Ya, jika perbuatannya yang menggatal tak tentu punca, dan membuaya ke tahap dewa. Adilkah jika semua lelaki digeneralisasikan seperti itu?

Ambil kira juga lelaki yang berbuat baik dengan semua orang termasuk wanita. Dia juga akan dipersalahkan kelak oleh wanita atas kebaikannya itu. Faham?

Yang mana lebih teruk, samada orang yang ingin menjaga kerahsiaan atau orang yang cuba menyungkil kerahsiaan peribadi?

Sudah dapat betis mahu peha pula. Setelah meletakkan status bertunang, bertalu-talu asakan persoalan dengan siapa pula ditanyakan.

“Nanti tiba masa saya war-warkan” jawab saya diplomasi. Itu sahaja.

 

NATIJAH

Persoalan ini kembali kepada diri sendiri. Jika anda sudah bertunang, dan atas sebab yang pelbagai, telah terlanjur membuat ‘kenduri kahwin’ semasa bertunang, janganlah war-warkan gambar dan videonya kepada seluruh dunia.

Jika anda sudah bertunang, tetapi masih lagi tidak tahu atau tidak pasti dengan yakin tarikh tetap akan melangsungkan pernikahan, janganlah link @ hebahkan siapa calon anda.

Percayalah, menuruti sunnah itu banyak manfaatnya! :D

Sudirman : Apa Khabar Orang Kampung (HQ Audio)

Salam,

Sempena hari yang mendatang. :D


Wednesday, July 07, 2010

Attached of the clones.

 

Coming soon in DVD. hahaha~ najah, iman dan mila~ tunggu uncle balek, k? :D

attack!

Monday, June 28, 2010

Abalang Bila Nak Balik?

 

DSCN2340

 bersama adik bongsu, Syukri ketika konvokesyen pada tahun 2006 di USM

August 2008, 8 pm EST

“Hello?”

“Minggu depan abalang balik tak?” tanya adik bongsuku, Syukri yang ketika itu berumur 9 tahun. Kebetulan pula dia laju mengangkat telefon di rumah.

“Kenapa, ada apa?” tanyaku semula, kerana sedikit terkejut dengan soalan itu. Aku baru 1 minggu selamat sampai di Florida, USA. Belum habis lagi penat, homesick pula menyebat supaya mengagahkan usaha untuk menelefon kampung halaman di Hutan Melintang, Perak.

“Bukan apa, minggu depan ada banyak kenduri kahwin. Kalau abalang balik minggu depan boleh la pergi kenduri kahwin tu.” katanya bersahaja.

“Syui tahu kan abalang ada kat USA dah kan, aritukan pergi hantar ke KLIA. Ingat lagi tak?” aku bertanya untuk memancing apa yang bermain difikirannya.

“Ingatlah. Jadi minggu depan jadilah balik ye” tanyanya lagi.

Adoii. tergeletek perut tapi ditahan ketawa. Satu persatu diperjelaskan, tentang jarak USA tu sangat jauh, terletak di sebalik muka bumi sana. Beza masa dengan Malaysia 12 jam dan beberapa perkara lagi.

Selepas dihujung penerangan ringkas itu, kedengaran tersengih suaranya ditambah dengan huruf ‘O’ selama 6 harkat.

Segar lagi memori yang hampir berusia 2 tahun itu. Insyallah tahun ini saya akan pulang. Bila? Bulan Ramadhan nanti ada la. :D See you soon Malaysia!

n1003826508_30295698_8088 di KLIA sebelum berambus ke USA.

Thursday, June 24, 2010

Saleem majnun

Saleem mengeluh lagi hari itu. Sejak mengenalinya 6 bulan yang lalu, hampir setiap kali dia membuka suara, pasti dia akan berkata, “Saya rindukannya akhi”

Sekadar lafaz sahaja. Puas kami memujuk Saleem supaya bertindak cerdas. Nyatakan hasratnya melalui perbuatan, bukan berulang-ulang memberitahu kami perkara yang kami tidak dapat ubah melainkan Saleem. Tidak betah rasanya memberi nasihat yang sama berulang-ulang kali.

Kami faham, Atikah yang dari Saudi dan Saleem dari negara yang berjiran dengan India agak jauh dari segi budaya, tetapi di USA segalanya mungkin. Mungkin rasa inferior bila melihat solehan Atikah yang kini sedang melanjutkan pelajaran dalam phd, dan merasakan dirinya yang akan tamat ijazah tidak lama lagi membelenggu. Saleem bukannya tiada matlamat hidup, insyallah dia akan pulang ke negara kelahirannya untuk meneruskan bisnes keluarga. Bukan cikai-cikai punya.

Tidak dapat dinafikan, setiap Hawa ada Adamnya, dan setiap Adam ada Hawa, Hawa, Hawa dan Hawanya.. :)) Pencarian setiap pasangan dalam hidup adalah seperti sunnah Adam dan Hawa yang telah dicampakan ke dunia di dua tempat yang berasingan.

Ya! Saleem perlu bertindak!.

health-piclink

 

Laila dan Majnun

Orang yang jatuh cinta itu seperti orang yang mabuk-mabuk. Jika datang dekat, dan diberi rasional keadaan dan kaedah, segala pesanan itu akan dimuntahkannya kembali. Seperti kisah Kais yang amat menyintai Laila.

Satu hari orang ketika sedang sedang solat, datang kais melalui lalu berkata, “Laila.. Laila”. Sehabis sahaja solat, datang beberapa jemaah bertemu Kais dan berkata,

Wahai Kais, tak nampakkah kamu yang kami sedang solat? Mengapa mengeluh sebegitu? Anda mengganggu solat kami!”

bentak salah seorang jemaah dengan marahnya.

Kais yang masih mabuk cinta itu pun berkata, “Wah, ini sangat pelik wahai saudaraku.. kerana bicara cintaku pada Laila lebih kuat dari kekhusyukan solat kamu kepada Maha Pencipta!”

Berlalu terus pergi Kais meninggalkan para jemaah itu yang dalam keadaan terpinga-pinga.

370px-Layla_and_Majnun2 link

YANG MANA SATU?

Benar, Atikah yang dirindui secara diam oleh Saleem  menepati beberapa ciri umum yang baik untuk dijadikan calon isteri. Sememangnya dari pandangan jatuh ke hati. Ada dua kategori yang saya dapat simpulkan disini. Kategori pertama, wanita yang apabila kita melihatnya, terus akan teringat Allah (bukan teringat, owh~ cunnya! menarik! cantik baju dia! ~).

Apa yang dizahirkan oleh penampilan, itulah nilaian kefahaman. Niat itu tidak termampu kita menilai, seperti kata Ibnu Mas’ud, ramai manusia mempunyai NIAT yang baik, tetapi tidak ramai yang mampu menyampaikannya dengan baik dalam bentuk perbuatan. Kerana itulah segala ganjaran dan hukuman kita dilandaskan atas perbuatan, bukannya niat.

Kategori kedua tidak dapat dilihat kebaikan dari agamanya dari segi penampilan, tetapi bila mula berdialog atau berbicara, terserlahlah kefahaman dan keintelekkannya dalam memahami saranan agama. Mereka inilah wanita yang mempunyai potensi. Agama seorang wanita itu bergantung kepada suaminya.

Sebaik mana pun wanita itu sebelum bernikah, jika ditakdirkan dimiliki oleh seorang yang bukan sahaja tidak mampu menghargai yang diibaratkan seperti tulang rusuk itu, malah lebih membengkokkan yang sedia lurus @ kurang bengkok, akan mengundang musibah kepada wanita.

TEMUDUGA.

Ya, encik, jika saya dapat kerja ini, saya berjanji akan memberi komitmen sepenuhnya kepada syarikat!” bersungguh-sungguh Johan mengiyakan janjinya semasa sesi temuduga itu.

Tetapi selepas beberapa tahun berlalu, Johan mula mengeluh, mencuri tulang, ponteng (worst case scenario la ni, tak semua cam ni ye) berbeza dari apa yang dijanjikan mula-mula dahulu semasa temuduga.

Kisah sebelum perkahwinan pun begitu juga. Semasa bertunang, sentiasa benchmark untuk berubah diletakkan selepas berkahwin,

“Nanti lepas kahwin, barulah I nak pakai tudung.. lepas kahwin, begitu dan begini” Panjang sungguh janji. Semua disandarkan kepada “Saya mengharapkan bimbingan awak wahai bakal suami”.

Bukan apa, takut apa yang dijanji hanya tinggal janji. Kasihan kepada pasangan. Yang diharapkan adalah potensi yang menjadi kenyataan , bukan harapan hanya tinggal impian

Benar itu tanggungjawab suami. Persoalannya, adakah mudah untuk menghargai tulang rusuk yang kurang kalsium. Sentuh sikit patahh, tak habis- habis patah. Tak fleksibel lansung. Hanya cantik untuk pandangan. Nice to see and nice to hold but if its broken consider sold! (hahaha, pe kaitan?)

Bakal pasangan (lelaki dan wanita), silalah berubahlah hari ini juga, kenapa  perlu tunggu NANTI?

ps: Saleem juga tidak putus-putus menyuruh saya memperkenalkan mana-mana wanita yang baik dari Malaysia. Adik-adik perempuannya belajar di UIA. Kepada yang berminat, sila hubungi saya, ok? :D

Tuesday, June 22, 2010

Thank you, a wish is a doa (du’a)

salam,

I would like to thank all of my friends who wishes me good luck before the defense. It did help to increase my confident by 30%? It was posted about 12 hours before my defense, and only after next day I able to reply all. Thank god, my studies here is over. Need to pack up my stuff and heading back home on August and celebrate Ramadhan with family after two years.

Capture

There’s a lot to share actually, but let me finish thesis writing and journal obligations first, then I will start writing again. Yes, its all were past experiences, which I learned and observed from mistakes of my and others.

jazakallah (thank you) to everyone again. Lets keep in touch!

Saturday, May 15, 2010

Selamat Pagi Cikgu~

Pagi yang sejuk dan berembun, berpusu2 kanak2 sekolah rendah  ke sekolah sebelum loceng pertama 730am dibunyikan. Kelihatan van, bas, kereta dan motosikal berpusu2 memenuhi lorong ke sekolah itu seperti pasar malam hendaknya.

Sebiji moto Honda 70 membawa hingga 3 penumpang termasuk penunggang sekali. 2 lagi penumpang cilik.

“Salam abah, salam”. Kata Pak Mat pada anak2nya itu, setelah berhenti berhampiran dengan pintu gate.

Akak dan abang menyusuli di belakang dengan basikal masing2, melepasi adik2 mereka sambil membunyikan loceng basikal dan tersenyum. Adik2 yang melihat “cemburu” & berazam untuk “mewarisi” basikal itu suatu hari nanti. Cita2 pendek, telatah dunia mereka sendiri.

Ni, belanja sekolah, jimat duit. Apa cikgu ajar dengar, jangan nakal2, yang penting sekali belajar bersunguh2 biar jadi anak soleh”.

Pesan Pak Mat kepada 2 beradik itu. Wajahnya letih sedikit kerana bekerja syif malam.

Alah bisa tegal biasa. Cinta ibu membawa ke syurga, kasih ayahnda bekorban nyawa..

Mengangguk sicilik tersebut sambil tersenyum, lalu bersalam dan mencium tangan ayahnya. Terus berlari mendapatkan “geng2” yang menunggu dipintu pagar.

 

KRINGG~!

 

Riuh rendah murid2 semua bersembang tentang istimewanya hari ini.

 

HARI INI HARI GURU.

 

 

“Peranan guru tidak terhad dalam meningkatkan akademik profile, sahsiah & nilai pada pelajar, dan berperanan lebih dari itu.” kata guru besar dalam ucapan alu aluannya di pagi itu, bersemangat setelah menyanyikan lagu wajib untuk hari istimewa ini.

Hari ini kelas separuh hari. Pelajar semua hanya tersenyum. Lepas ni makan free~ hehehe. yea~ (bersorak mereka sambil membawa pinggan dan cawan kosong ditangan).

GURU-KU?

 

Usman Awang (1979) dalam sajaknya ada menukilkan , tak kira apa jawatan cita2 yang diperolehi samada peguam, doktor, hatta Perdana Menteri, mahupun Angkasawan negara (ni aku tambah), semua itu bermula dari seorang GURU yang nampak biasa, tetapi hakikatnya LUAR BIASA.

4 golongan yang tidak dihisab semasa hari kiamat, akan dihakimi oleh Jibrail a.s atas izin Allah untuk menyelesaikan perbalahan “Who Gonna Be 1st To Enter Heaven”.

Guru yang mengajar agama Islam; (salam/ sejahtera; kehidupan mengikut syariat Allah) akan didahulukan pandangannya untuk memasuki syurga diantara 4  golongan; orang mati syahid dijalan Allah, orang yang mengerjakan Haji Mabrur, penderma yang ikhlas, dan orang alim yang mempunyai ilmu (guru).

Tapi akhirnya setelah ditanya secara seorang demi seorang, yang alim berkata berilah orang yang menderma itu masuk dahulu, kerana dengan dermanya membolehkan dia menuntut ilmu.

Maka masuklah orang yang suka menderma itu diikuti dengan golongan lain.

 

AMANAH RAYA

 

Membantu orang menuntut ilmu itu adalah JIHAD FISABILILLAH (berjuang di jalan Allah), terutama dalam ilmu agama dan fardu kifayah. KPT naikkan elaun lagi, besar pahala. keh3.

Dalam pembentukan MODAL INSAN, ia tidak terpikul kepada guru yang berjawatan guru sahaja. Ibubapa @ masyarakat tidak harus menunding jari telunjuk kepada mereka ini sahaja, dan terlupa 4 jari lagi menunding ke arah diri sendiri.

Amanah ini besar  (raya), terutama dalam Sekolah Kehidupan. Semua ada peranan, berpesan2 dengan kebenaran dan berpesan2 dengan kesabaran.

“Sekali mengajarku satu  ilmu, selama2nya akan menjadi guru pada aku.” Ingatkan bait kata siapakah ini?…

Semua orang bleh menjadi guru, tak kiralah apa posisi kita; asalkan taklifan MANUSIA itu tercalit pada DNA kita. Kromosom 22 pasang yang punya~bukan Ahmad Albab yang punya. hahaha.

 

Pesan RSAW,

Jadilah engkau orang alim (yang mengajar) atau orang yang belajar atau orang yang mendengar (pelajaran). Janganlah engkau menjadi orang yang keempat, akan rosaklah engkau.”

*********************************************************************

 

Selepas loceng waktu terakhir berbunyi.

 

“Bangunnnnnnnnnnn!”

“Te-rimaaa kaa-sih cik-gu!” kata ketua kelas.

 

Semua murid mengikut sama.

 

Bergema…

 

Ucapan dan gema yang sama saya berikan kepada guru2 di SRK Teluk Buluh, SMK Hutan Melintang, Matrikulasi Taj, USM, UPSI & semua insan yang pernah / akan menjadi “GURU” dalam kehidupan saya (termasuk pengomen dalam blog ini).

 

Baraqallahufiwalakum.

 

Benar, jika ada yang saya mahu masuk syurga, adalah anda semua. Saya doa2kan. Ameen.

Semua bersama2. Insyallah.

 

SELAMAT HARI GURU MALAYSIA~!

 

 

\(^;^)/- anak murid tumpang belajar- SENTIASA.

Wednesday, May 12, 2010

Sunday at Tampa -->

Salam,

GO~ GO 1

Last Sunday, we, 7 brothers from Gainesville attended a workshop at Tampa by Dr Ali Shehata. The workshop is entitled “The Purification of the Soul”. It was a 5 hours lecture with a short break every one hour.

GEDC0062one person is missing because he took the pic. We are the earliest brothers arrived and unfortunately all of us kind of reserved to ask help from sister. :)) 

The topics cover in his lecture are

Part 1; Who am I?, We are here to learn so as to act!, The importance of purification.

Part 2; Tazkiyyah, Examples of Humility in worship, signs of the healthy and diseased heart.

Part 3; * signs of diseased heart, A Billion rewards in second, what is arrogance

Part 4; Arrogance, a paradox, our deeds is acceptable, a story, who is the worst than Iblis and Pharaoh, Do you wish Allah forgive you, How did it come to this

Part 5; Treating the diseases that affected sincerity, attaining sincerity, tawbah, sign of weak and deficient repentance, signs of accepted repentance, Ridaa- to be content with Allah, why do bad things happen to good people, misconceptions regarding Ridaa.

http://www.fileswap.com/share/3472da0a0b5ee8982fb0e69d4ec892a0/purificationofthesoul.zip.html

Feel free to download the recording and distributed to others. Normally people pay hundreds for this class, and the workshop is only a spice of AlMagrib foundation is. They also organize two weeks course of ‘The Fiqh of Salah (Solah)”.

Nor the lecture or the place content me most, but the interaction between the speaker and the participants are really amaze me. Questions were asked by brothers and sister like astray bullets (by the way, the sister outnumbers the brother; well, it happen everywhere). 5 hours lecture seems ended really fast, and most of us still hunger more!

This workshop began at 10 am and ended at ~5pm. Oh, there are not many pictures during the event because of the sister numbers. Anywhere we focus our lenses, there always be sister. So, as ‘the purificantion of soul’ as the workshop it is, we decided to keep the pictures for the next hang out.

GO~ GO 2

After that, we went to Clearwater beach. Luckily, the condition turned out better than we were expected. Even though the beach was preoccupied by peoples, but most of them came in family; 40-ish couples, with their primary school age children.

GEDC0080  A futsal match between  Hadi, me, Rafe, Aslam, Hassan, and Jaffer were just amazing. Taoofek just lay down nearby while reading books (yes, he is the 4.0 student!). It is true that our skill is not at the top, but it is enough to make people stop and watch. At the second time of the match, 2 young teenagers joined the games and make it more interesting.

One hour have passed, nice smooth breeze and lovely sound of waves make the beach very scenic during the sunset. Jaffer and me ran to the sea with his floating board? (not surfboard). It was a new experience for me. GEDC0081Floating board is really fun! We were just like a child playing with the waves for almost one hour.The time is approximately around 9pm, and we had dinner by ordered some nice Indian food (kabab, biryani etc) from Sabri / Kabab House restaurant, and have our dinner after Jama Takhir at the same place for the workshop before.

I’m not sure what happen along the way ‘cause I was sleeping at the back seat. Anyway brothers; Hassan, Hadi, Rafe, Taoofek, Jaffer and Aslam, this hanging out is really a precious moment to remember as the best hang out ever !  jazakkallhukhair31145_1384232958218_1003826508_31134290_7013044_nGEDC0072

فضل عطري

Saturday, May 08, 2010

Gambar lama.

Salam,

Dalam mengubati kerinduan dengan keluarga, saya menyelak album lama di laptop. Gambar saya semasa kecil tidak banyak, mula banyak bergambar apabila berada di sekolah rendah, apabila keluarga kami memiliki kamera yang pertama.

24773_1350795202295_1003826508_31046271_5472936_nada lagi ke orang ambik gambar bayi macam ni? hurm..

Mungkin pada masa itu, gambar seperti atas hanya diambil untuk waktu istimewa. Tidak banyak kerana kosnya tidak murah, tapi itulah yang ada.

Kini, bayi-bayi yang dilahirkan pada zaman IT ini journal setiap detik pembesaran direkod samada gambar atau video, terutama untuk anak yang pertama.

Sekadar perkongsian kecil. Gambar hanya satu, tetapi memori beribu. :D 

sekian.

فضل عطري

Tuesday, February 23, 2010

Muslim Demographics

Modern day living structure people mind to take more seriously about their lifestyle including Family Planning. However, fertility ratio are one of the important factor to ensure the survival of a civilization. Below is a very interesting video explaining all the equation.

Thursday, February 18, 2010

Jangan lupa besday, nanti kecik hati.

AMEER

“You lupa ke ari ni ari apa?” tanya Faiz kepada isterinya.

“Hari apa ye? Selasa la kot” jawab isterinya, Lina cuba bergurau. Yelah, masing masing baru pulang dari kerja, gurau bergurau itu perlu.

“Kita terlupa sesuatu, semalam kan birthday Ameer..” berbunyi nada kesal Faiz kerana sebagai ayah, dia terlupa harijadi anaknya.

“Ya Allah, saya pun terlupa bang. Patutlah Ameer manja sangat semalam. Harijadi dia rupanya” jawab Lina lagi.

Ameer tidak kelihatan di biliknya. Mungkin keluar pergi mengaji. Sudah 10 tahun harijadi Ameer disambut, hari ini terlupa pula mummy & daddy untuk menyambutnya.

Saban tahun disambut dengan sederhana sahaja, dengan doa selamat dan dijemput beberapa rakan. Minta dipanjangkan umur dan yang baik-baik hendaknya, menurut En Faiz.

IMG_1078 

SEBAK

Naluri ibu Lina kuat mendesak perasaan serba salah. Selalunya dialah yang kuat mengingatkan suaminya akan hari jadi anaknya itu. Tahun ini terlupa pula. Sesak dada dia memikirkan.

Faiz menenangkan isterinya, “Takpe yang, jangan sampai nangis, atau rasa serba salah, ini adat, bukan ibadah. Sudah, pergi bersiap, Ameer dah pulang tu, kita makan ikan bakar malam ni”.

Oh, tersenyum semula Lina bila suaminya mengingatkan. Dia menoleh kepada Ameer yang baru pulang dari mengaji dengan baju yang kotor penuh berdebu. Meremang bulu romanya, ni mesti main bola lagi.

Ameer yang masuk dengan muka merajuk kerana harijadinya tidak disambut semalam cepat cepat berlari ke bilik air untuk mandi apabila terkesan dengan aura ibunya di ruang tamu. Dia serik dileter lagi.

“Huh, dah 10 tahun pun nak merajuk lagi!” perli Lina kepada anaknya. En Faiz hanya tertawa kecil. Tahun ini takde sambutan hari lahir untukk Ameer, takpelah. Hari-hari lain masih ada untuknya menyambut hari kesyukuran anaknya itu.

“Mudah-mudahan jadi anak yang soleh insyallah.” doanya kejap.

SAYA?(walaupun korang tak tanya. hahaha)

Saya tak pernah menyambut hari jadi. Sejak berada di malaysia, sehingga berada di sini. Hari jadi tidak disambut oleh keluarga saya. Mungkin kerana faktor adik beradik yang ramai, dan kami duduk dikampung, dalam keluarga yang sederhana.

Semasa kecil, samar-samar saya ingat kakak sulung pada masa itu pun kecil menyediakan makanan ringan untuk ‘parti kecil-kecilan’, tanpa kek. Itu pun sekali, mungkin kerana pengaruh televisyen.

Dari sekolah rendah, sekolah menengah, hingga ke univerisiti, entahlah mengapa meskipun rakan-rakan disekeliling ramai yang menyambutnya, saya tidak pernah terlintas untuk menyambut. Walhal jika diikutkan, saya turut serta membeli hadiah untuk hari jadi mereka, tapi tidak untuk hari jadi saya. Ia berlalu seperti hari –hari yang lain.

Pada hari itu hanya rasa bersyukur kerana beroleh kedua ibubapa yang penyayang asbab saya di dunia. Terima kasih ibu kerana melahirkan saya.

Sampai disini (USA) pun, begitu juga hendaknya, December 22 tarikh semua pelajar pulang ke kampung menyambut Krismas. Cuti hujung tahun yang sememangnya ditunggu-tunggu oleh semua, dan selalunya lab atau universiti hampir kosong.

Picture 050

SUNNAH vs MANUSIA.

Perlu diingat, bahawa sunnah itu adalah ibadah.

Dan Al-Khathib meriwayatkan, bahwa 'Abdullah bin Al-Hasan sering duduk dengan Rabi'ah. Ia berkata:

"Pada suatu hari mereka berdua memperbincangkan tentang sunnah-sunnah, maka berkatalah seseorang yang berada di majlis itu:

"Beramal itu bukanlah di atas ini [oleh kebiasaannya]."

Maka 'Abdullah berkata: "Tidakkah engkau melihat, bahwa jika telah banyak orang-orang bodoh sehingga merekalah yang menjadi pemimpin, adakah mereka itu sebagai hujjah atas sunnah?!”

Maka berkata Rabi'ah: "Aku bersaksi, bahwa ini adalah perkataan anak keturunan para Nabi."

Al-Khatîb Al-Baghdâdî, Al-Faqîh wa Al-Mutafaqqih article 384

aziz_efendi-muhammad_alayhi_s-salam

MAULIDIR RASUL

Ooo, nak ke tajuk ini ke sebenarnya.. Mungkin saya bukan orang yang layak untuk berbicara tentang sambutan hari lahir, kerana saya pun tidak merasakan signifikan sambutan tarikh lahir itu, hatta bagi sesiapa pun.

Nabi Muhammad saw tidak pernah meminta sambutan hari lahirnya diadakan, dan jika disambut, ia harus bagi sesetengah pandangan ulama kerana jika tujuannya adalah sebagai ‘wake up call’ untuk manusia bahawa Nabi kesayangan mereka lahir pada hari ini.

Pada tahun kelahiran baginda, Abu Jahal adalah yang paling gembira, yang kemudian menjadi penentang besar atas Islam yang dibawa oleh baginda. Besar sambutan kelahiran bukan beerti besar pula iman kepada Islam yang dibawa oleh baginda RSAW, dalam konteks Abu Jahal.

Di Malaysia khususnya, tahun demi tahun, ia menjadi kebiasaan yang disambut. Tidak ada nas dan dalil mengatakan ia perlu disambut, yang bermakna, ia bukannya ibadah.

Seperti kisah Ameer diatas,ia tidak boleh dianggap ia sebagai WAJIB dilaksanakan tiap-tiap tahun, dan berasa berdosa pula kalau tidak membuatkannya, meskipun hari lahirnya disambut dengan bacaan doa selamat secara sederhana.

Berasa serba salah, kerana tidak menyambut, seolah-oleh perkara ini wajib yang datangnya dari suruhan agama memungkinkan hal ini dirujuk kepada bidaah. Perkara yang bukan ibadah, tetapi dianggap sebagai ibadah.

Diingatkan berkali kali, dalam hal kehidupan seharian, semua perkara adalah harus kecuali ada dalil yang mengharamkannya. Namun, dalam hal ibadah, semua perkara adalah haram kecuali ada dalil yang membenarkannya.

Jika benar sayangkan Nabi, yang perlu dilakukan adalah melakukan apa yang disayangi oleh baginda, menyintai Islam dengan seluruh nafas. Meletakkan hukum Allah lebih dari hukum akal dan logik.

Sunday, February 14, 2010

Valentine Datang lagi~

Valentine datang lagi~ (guna intonasi "Tora datang lagi~")




Salams,
Poster ini adalah hasil usaha seorang sahabat di Malaysia (Suhaimi) untuk Valentine Day. Masih panas lagi. 

Boleh digunakan sebagai gambar profile untuk YM@skype@MSN dsb. Juga boleh sebagai wallpaper.;) Agar mesej ini sampai sebelum 14 Febuari.



"Poster ini untuk semua". kata beliau, tenang.


















Kredit kepada Kelab Remaja Lestari Pulau Pinang.

Terima kasih , suhaimi ;)

Wednesday, February 10, 2010

Muhammad: Legacy of a Prophet.

Salam,

Lets watch this magnificent PBS documentary about Prophet Muhammad pbuh, who are among the most influence person in Islam religion and civilization.

ps: jika “Ayat ayat cinta”, KCB & KCB2 mampu aku tontoni, inikan pula dokumentari diatas. kan kan? hahaha.

Saturday, January 30, 2010

Hari-hari Tanpa disedari.

“Allahuakbarullahuakbar! Allah~..”

bergema azan Mekah menandakan tibanya waktu Zohor. Gemersik suara azan menyentap fikiran supaya berhentikan kerja dunia dan teruskan pilihlah menyucikan diri ke hadrat Yang Maha Suci.

Tiap butir kalimah yang dilaungkan oleh Sang Muazim menyeru kepada hamba hamba yang bertauhidkan Uluhiyah dan berimamkan Muhammad s.a.w untuk tunduk sujud merendahkan diri, menyentak alpa persepsi, yang selalunya dipimpin oleh kerja-kerja dunia yang diamanahkan.

Jelas! Tersangat jelas kedengaran azan tersebut berkumandang menyapu gegendang telinga seperti halwa hendaknya. Mengusik jiwa-jiwa yang beriman. Aku membasuh tangan di sinki, mengelap tangan hingga kering lalu mengambil keputusan untuk menangguhkan sebentar hal dunia. 

Cepat cepat aku berjalan menyusuli koridor, menuju suara ia dikumandangkan.

Tibanya di destinasi, Heidi dan Mithu ada disitu.




MARI BERSOLAT

“Oh, what is this song Fadhli? Its very nice! How many times they have this called?” Tanya Heidi sejurus aku masuk menegur sapa “Hey guys!”

“5 times a day.Yes, it an athan, called us Moslem to pray.”” jawabku sambil tersenyum kepada kedua-dua ibu beranak satu itu.

“Fadhli, this reminded me of India. You know, every morning there will be the same called.” kata Mithu selepas itu pula.

“It’s a call for prayers? No wonder I felt like my spiritual increased”.sambung Heidi pula.



YA..

Langkah diteruskan menuju ke meja melihat netbook. Azan sudah hampir habis berkumandang. Aku menurunkan volume maximum di netbook.

We heard this song every day from your netbook” Heidi menambah lagi.

Aku terlupa menurunkan volume netbook, dan tiap-tiap kali masuk waktu solat Zohor dan Asar, berkumandanglah software Athan basic itu didalam office dengan penuh syiar.

Tiap-tiap hari, selepas menghidupkan netbook dioffice, aku akan berjalan ke lab yang jaraknya 1/2 puntung rokok atau ke kelas, meninggalkan netbook di office sendirian.

Alamak.. getus dalam hati.

“Sorry guys, I forgot to turn down the volume”. risau mengganggu konsentrasi mereka di dalam office.

I will turn off the volume next time. janjiku.

"No! We want to hear it everyday. It is a good song! Make me feel fresh! "Ujar Heidi dan Mithu dalam ayat yang lebih kurang sama. Sangat excited.

"This is a good song!" ulang mereka berkali-kali. Mengharap.

Oh.. mereka telah ditarbiyah dengan Azan ini hampir beberapa bulan tanpa aku sedari..

Maha Suci Allah..


Moral: marilah mendownload Athan basic secara berjemaah. :D

Thursday, January 14, 2010

Saya Lupa...FWD:FWD:RWD




Sorong papan tarik papan, 
Buah Kerinchi dalam perahu
Suruh makan kau makan, 
....




Salam, isu ini mungkin sudah 1 tahun lebih, tapi tidak pula saya rasakan lapuk, terutama jika terlepas pandang. Saya menerima email forward dari seorang kenalan yang berbunyi;


"Salam


tulah akibatnya kalau kita pandang mudah, semua nak yang instant,,,sebagai
orang Islam kita diberikan akal, gunakan lah akal sebaik2nye,, JUSTERU ITU
CARILAH AYAM YANG MASIH HIDUP DAN SEMBELIH SENDIRI, atau pun beli ayam
organik yang dah tentu2 orang Islam yang bela dan sembelih...jangan kira
mahal kalau takutkan akhirat..

Ayam keluaran Perak Duck yang dijual di Tesco didapati *TIDAK HALAL* dan
telah disaman RM 5 juta. Disiarkan dalam NST ms. 26 dan Berita Harian. Ayam
Tesco tak halal untuk makluman semua !!!

Coca-cola - Terdapat bendasing dalam coca cola yg belum dibuka.

Kopi Pahlawan - Kopi yg dilaporkan mengandungi racun membawa maut.

GSB Seafood Ent - Bebola ikan yg diproses dari usus babi

Sila war-warkan kpd kawan². "



Saya mengeluh panjang. Alhamdulillah, message ini ini sampai kepada saya, tetapi secara tiba tiba saya menjadi AMAT TIDAK PERCAYA dengan berita diatas.


KENAPA


Email ini saya terima seadanya seperti email-email forward yang lain, susah nak dihadam. Bukan salah penghantarnya, tetapi beberapa kekurangan yang saya amat menurun nilai keseriusan mesej yang cuba disampaikan.


Bahasa yang terlalu ringkas dan pasar seperti khabar gosip di pekan Sabtu. Yang lalu tak endah, hanya berkata, "oooo" lalu terus membeli murtabak. Betapa lekehnya email sebegini.


Saya menyampah. Mengapa permulaan ayat dimulakan dengan 'ayat bijak' tak tentu punca?Paling kurang pun kalau boleh di link kan dengan sumber seperti yang ditulis lebih meyakinkan. Saya tidak ingin memforward email yang ditakuti menjadi fitnah kepada orang lain, menjatuhkan orang lain.


LINK


Isu HALAL adalah besar. Setelah bertanyakan beberapa orang rakan, mereka memberi respon  yang  baik dengan memberi info yang sewajarnya.


Hadith pun boleh jadi daif kerana perawinya. Inikan pula isu sebegini. Kalau mendapat @ ingin memforward maklumat penting sebegini, TOLONGlah sertakan sekali dengan 'dalil'nya, sebelum ditendang masuk ke bakul SPAM.


Bagaimana pula dengan hal Coca-cola, Kopi Pahlawan,GSB Food Enterprise? Gerabak yang mengikut kepala keretapi, supaya bila dilihat keretapi bersama-sama gerabaknya, kita mengukur, panjangnyalah keretapi ni~! Padahal panjangnya disusuli oleh gerabak yang kosong, tiada isi, gerabak hantu!


KESIMPULAN.





http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/news.php?item.511.2

...
Suruh forwad kau forward, 
suruh bagi link, kau tak tau.

"tenangkan hati, lapangkan jiwa, moga sembangku sembang bermanfaat"(di celok dari Kak Mah. Hahaha).