Soalan Bonus Yang MAHA Berat



Saya tidak dapat menahan diri dari berkongsi sesuatu dengan sahabat semua.  Meskipun kebanyakan entry di blog-blog lain ditulis dengan bahasa yang baik dan sopan, kadang-kadang seperti terdengar suara hati menangis melalui penulisan yang dibaca. Bagi hati yang mudah “luluh” seperti saya (walaupun luaran tak sebegitu), saya mudah tenggelam dan melihat penulisan seseorang sebagai suara kecil hatinya, mungkin sebab itulah namanya nukilan- Nukilan adalah suara hati.

Kemarin,di Kabab House, Mujadid, sahabat saya yang bekerja di sini bertanyakan satu soalan bonus, kemudian saya bertanya kepadanya kembali,

Say to me,  is it easy to maintain relationship between couples after married? tanyaku meminta pandangan  orang yang sudah berkahwin.Mujadid membelek-belek menu di tangannya. Matanya tunduk ke arah itu. 

Terbatuk kecil Mujadid. Kemudian dia meneruskan bicara,

“It’s totally different chapter. One of my friend.. I just meet him last week told me her wife are really bossy, different before they marry."

If faz foo..(Is that so.).mulutku penuh dengan nasi dan chicken kadhai :P So, do need a discussion before proceed to that level? black and white agreement? 

“No,no, the important thing that you talk to her, make her understand the reality and situation both of you gonna through. At least you told her. It’s not an easy task though.”

Mujadid menarik nafas memandang keluar West University Avenue. Kelihatan beberapa kelibat orang lalu lalang masuk ke Bank of America di seberang jalan.

Yeah, I do agree with you.... Jawabku ringkas. Chicken kadhai terlalu pedas.

Tell me brother, do you have someone in mind or backhome? Mujadid bertanya satu lagi soalan bonus. Soalan bonus pertama dia bertanyakan bila nak kahwin.


Err.. why? tersedak aku sedikit dengan persoalan tersebut. Bukan kerana terkejut, tetapi sengaja dibuat-buat.

Mujadid tersenyum lalu menepuk-nepuk bahuku. Kemudian dia memandang tepat ke mata aku. Serius.


Ditangannya tergenggam sekeping foto. 

 

Suasana sepi seketika. Aku kaget.


Kemudian, dengan susunan lafaz Bismillah aku memulakan bicara..


Bismillahirrahmanirrahim...


Tidak terlalu awal rasanya saya mengintai sejenak tanggungjawab seorang suami. Kepada yang masih single, saya perlukan muzakarah anda. Kepada abang dan akak yang sudah berumahtangga, kalau salah tolong tunjukkan.  Sabda RSAW,


“Berbuat baiklah kamu kepada ahli keluargamu  kerana aku adalah orang yang paling baik terhadap (ahli bait) keluargaku”.- hadish


Perkara pertama yang molek dilakukan adalah sentiasa berterima kasih kepada isteri. Berterima kasih atas segalanya. Menjadi teman dikala menang dan kalah. Yang menjadi ibu kepada anak-anak. Yang sentiasa senyum walaupun diri suami kadang kala terleka dari memahami Venusians. Maafkan, kerana kami Martians. Tapi kami mahukan anda sebagai “teman karib seumur hidup”.. RSAW sentiasa berterima kasih kepada para Ummul Mukminin. Hatta, Rasulullah SAW sendiri selepas berjima’ dengan isterinya berterima kasih kepadanya! (dari ibnu Ishak dan riwayat-riwayat lain) Sampai tahap macam tu..


Pohonlah kepada isteri menulis/ memberitahu 10 perkara yang boleh membuatnya rasa bahagia, dan sedaya upaya cuba mengaplikasi apa yang ditulis. Kadang-kadang mulut berat berbicara, hanya nukilan hati dapat menyampaikan rasa. Tulislah..


Bersabar dengan isteri atas sikapnya, dan cuba menjaga perasaanya. Saya percaya para suami diluar sana kalau membeli belah, nak satu barang, terus ke kedai tersebut dan pulang. Tapi isteri tidak begitu? Satu barang 10 kedai dicari, dicuba pelbagai, kemudian baru membeli. Bersabarlah lelaki. Cuba fahami kesukaannya. RSAW dalam keadaan musafir.salah seorang isterinya  Safiyah menangis dirumah. Apabila diketahui Nabi akan hal ini, maka segera baginda pulang lalu bertanya hal keadaan. Safiyah menangis kerana baginda terlewat. Baginda lalu mengesat air mata safiyah dan selepas itu berjanji tidak dapat lewat lagi.. dan baginda tidak lewat.


Jangan betulkan kesalahan isteri di khalayak umum. Terutama dihadapan anak-anak. Ikutilah cara sebagaimana Nabi membetulkan kesalahan. kali pertama, nabi palingkan muka. Tahulah mereka yang memandang baginda tak suka. Jika berlaku but kali kedua, baginda datang dekat kepada orang tersebut dengan muka yang manis dan cara yang sopan membetulkan kesalahan tersebut.. Halus akhlak baginda..


Jangan layan isteri seperti lalat. Kita biasanya tak kisah dengan lalat. Tetapi jika pada satu ketika lalat hinggap di makanan kita, tangan ini pantas bertindak, “Piaaapp!!”. Banyak kebaikan isteri lakukan, hanya satu kesalahan cukupkah untuk memadam semuanya? Isteri itu bukan seperti lalat.


Berikan nama istimewa kepada Isteri. Panggillah isteri itu dengan nama yang menyenangkan.RSAW memanggil  Aisyah= aish’. Kita? Pandai-pandailah memberi nama timangan yang menyenangkan.


Berikan masa istimewa untuk anda dan isteri hanya berdua. RSAW buat, Abu bakar datang ke rumah, terlihat dia Aisyah dan sepupunya bermain dengan menunggang di belakang RSAW.  Abu Bakar marah. Nabi menegah Abu Bakar, lalu berkata, ini rumahku. Fahamlah Abu Bakar. Senyap dia. Baginda sendiri bermain-main dengan Aishah. Isteri itu sahabat.

Ada satu riwayat yang sangat cantik. Satu ketika, Aisyah nak melihat pertunjukkan memanah dan bermain pedang, dan meminta RSAW menemannya dengan melihat dari tingkap/ jendela rumahnya. Aisyah melihat dari belakang RSAW sampai pipi bertemu pipi! Tak lama kemudian baginda bertanya, “Dah cukup tengok ke?” sampai beberapa kali. Aisyah menjawab, “Belum2”. Hakikatnya, Aisya sebenarnya mahukan masa bersama RSAW, supaya wanita lain dapat melihat betapa intimnya mereka! (Adoo~ pecah perut Hahaha) Hadish Imam Muslim & Bukhari


 Senyumlah kepada Isteri. Senyum itu sedekah. Sebaik baik sedekah adalah untuk ahli keluargamu.  Senyum seindah suria yang membawa cahaya~ (lagu tema kat TV dulu)


 Dress  for your wife. Dress to “kill” her . Jika wanita itu mampu menghiaskan dirinya untuk suami, kenapa suami tidak? RSAW setiap petang bersiwak, mandi sebelum tidur. Memakai bau-bauan yang menyenangkan. Pakai pakaian yang baik, dan tanya pendapatnya bagaimana pakaian saya pada hari ini? biarkan dia menjadi orang pertama yang memuji pada hari tersebut!.


Dan yang paling penting sekali , sentiasalah berdoa kepada Allah supaya dijaga, dikekalkan dan dirahmati sentiasa hubungan suami isteri. Pada Allah ada segala jawapan, kita ini makhluk punya banyak persoalan.



Niat bukan untuk mengajar, tetapi terbelajar.


Akhir kalam,

(AMARAN: APLIKASI HANYA SELEPAS DIIJABKABUL)

 

Brother Fadhli! Brother! Panggil Mujadid beberapa kali.

Tersentak aku dari termenung yang panjang. Chiken kadhai sudah habis. Kemudian aku baru berkata,

"Brother..Actually-"

*to be continue..

* sori intro terlalu panjang. Nak cerita makan kat kedai tu.. makan kat sini ok...


Comments

fahima_azira said…
wah makin pandai bercerita sekarang!!hehe..tapi pape pun satu usaha yang baik (bercerita sambil menyebarkan ilmu).. tahniah!!..contohilah RSAW apabila dah berkelaurga nanti ye.
Anonymous said…
Ameen bro,

The time is near.. almost. :D
pali said…
@amihaf_ariza,
insyallah. harap penulisan tesis dan papers pun selancar ini. Ameen..

@ anonymous,
inikah yang dikatakan, "jiwang2 sorang sudahlah".???

@non Malay readers,
I have been asked by few people through YM about this post. They asked my age, origin etc. (probably because the truth about my real intention are revealed at very last at my post in Malay language).

The first part of post is like a short story- which is not true at married proposal part. I make it up.Its just a "trigger" intro before get more deeper to content.

The second part is about How prophet Muhammad PBUH act towards his wifes, with full of love everyday. with some notes.

Peace.- visit Malaysia~ truly Asia. :D
fahima_azira said…
insyaallah..semoga success!.ameen..
Machina said…
Entry yang sangat memberi manfaat. Seakan membaca entry abusaif, but you have your own style bro.
pali said…
@ Mahadi,
terlalu jauh kalau nak bandingkan entry ni dengan Abu Saif. Beliau jauh lebih baik.

Beliau menulis bukan untuk memberi TAHU, tapi untuk mencetus MAHU, supaya menuju MAMPU

Saya? Menulis kerana BARU TAHU, dan TAKUT terlupa! hehe.

malah blog ni bercampur-campur. Jangan hilang thiqah kalau lepas ni ada terbaca pasal GUNDAM, GAMES dsb, kerana blog ini tuannya memang begitu.
-anak murid tumpang belajar-
Nazmi said…
Memang sah dh...Pali. Cepat2 balik..

Banyak dah tanda2 tuh. Hehe..

LOL
pali said…
@ mohd nazmi,
aku takpe, balik tahun depan, hang lagi 4 tahun. hehe. pos ni utk hang jugak mi.. selamat~
Anonymous said…
got it

wah best entri terbaru..laksanakan lepas kawin ;D
pali said…
dalam entry terbaru ni yang best adalah kisah Rasullulah SAW. Kalau kita nak mula rasa cinta pada Nabi, ambik dulu mana yang minat; cth bab suami macam ni, lepas ni pasti rasa nak tahu lagi.:D

Nabi Muhammad SAW manusia paling romantik~ Allah..memang qudwah, akhlak, dsb, tetap menjadi pujaan hatiku..:)
Unknown said…
err..bila nak jemput akak makan nasi minyak nie..huhuuu
pali said…
@miradewi

"to be continue".. aisyeh.. :P
hanisakura said…
sungguh pjg sekali entry nih..sib baik best. heheh :P
Anonymous said…
salam utk perantau yg bernama pali.akk sbnrnya segan nk komen tp sb entry ni menarik minatku maka dgn xmalunya akk nk komen jgk!huhu...1st skali nk bagitau,akk suka entry ni sb ade unsur m'pleasure' orgpmpuan.suker2...hehe..idup pali!!!=p

pastu akk rs pali ambik a very gud effort dgn voice out isu ni sbg wakil kaum adam yg mana semua tahu sudah depa ni ade ego yg melebihi paras yg dibenarkan (bunyi mcm xpuas ati je..hehe) selama ni slalu dgr psl lynn wife kt en hubby je.pakai lawa,mekap,anggun,jelita n so on diikuti tggngjwb2 lain jgk.tp part en hubby lyn wife mcm selalu dianaktirikn,diabaikan n buat2 xtau.so bertuahla sesape yg berjaya m'book' pali as her calon sb dia pn concern tang ni.dhla rupa paras mnyerupai justin timberlake=p hahaha...akk x-pax pali akn try jd mcm rasulullah dlm mlyan wife nnt..blh insyaAllah?hehe...sbnrnya rs ingin dihargai n disyangi tu standard utk sesape jua xkire gender especially kaum hawa yg semua tau sudah jenis manja n lembut hatinya...kl kaum adam sekalian,ego tu just coverline je pdhl nk jgk dhargai n dsyangi.huhu...pendek kate,org yg berkawin semuanya mnk bhgia.kl kwin sb nk bg sakit hati psgn,sila rujuk pakar mental berdekatan.anda brmasalah!so nk bhgia,bhgiakn psgn anda..n slh satu caranya,beri lynn terbaik utk dia.nk tau lynn cemane?lynn cara rasulullah lyn wife2 baginda...romantiknya,gentlemannya...cara pujuknya...(sila refer entry).namun barang diingat,org perempuan asalnya dr tulang rusuk yg bengkok.minta dibetulkan...minta diluruskan...kl lyn terlalu lembut gemalai mcm menari inang,makin bengkokla dia.n myb en hubby pn jd makin bongkok plk sb tunduk kt wife je..huhu..mn yg patut tegur/sound,do it.tp jgn sound pkai heller plk!berdarah plk telinga nnt..lembut dlm tegas kate org.tp kl mngajar versi WWF/survival habis,patah riuk plk tulang rusuk tu.nnt mnjawabla kt akhirat.dh bg tulang rusuk,suruh jg baik2 p patah2kn plk!tu pn kl blh jwbla...huhu...orrglaki kne pandai jgk dlm seni mentreat org pmpuan sb kami ni selalu jgk diselubungi misteri.tp paling berkesan,puji kitorang selalu!kl suruh buat apa2,mcm laju n bersemangat luar biasa je nk buat.haha...xpercaya?try puji mak or kakak or adik..(tng mybe?=p),even dia mcm cy xcy tp kl mtk tlg apa2..mesti buat punyalah!akk sng dipergunakan mnggunakn teknik ini oleh adik n abg akk sndiri.huhu..alamak..kn dh pjg lebar mcm xingat dunia je menulis.sori pali..konker ruangan komen pali.dahla,akk dh nk full stop kt cni aje.credit 4u sb post kan entry yg bestni.nnt kne bgtau orglain jgk.ok..salam dr org bumi minden utk org bumi florida=)
Anonymous said…
aLah continued Plak,cePat2 tls naK tau kesudahan Citer...
pali said…
@ chetty the cyclops ,

jika sebelum kahwin, lelaki yang tidak memberi makan "tebu" yang ditanam dibibrnya adalah sebaik2 lelaki. Saya tak voice out apa2. Cuma menulis beberapa perkara yang RSAW dah tunjuk.

Sememangnya wanita itu IBARAT tulang rusuk. Wanita sebelum kahwin segala dosa dikaitkan dengan ibubapa, dan selepas kahwin dikaitkan kepada SUAMInya.Jadilah anak yang SOLEHAH dan isteri MITHALI.

Sebaik baik perhiasan adalah wanita yang SOLEHAH, kata Nabi. (boleh rujuk entry "cinta seorang lelaki").

@ hanisakura, bikers,
-tak terkata- :P

ibarat kata nabil kalau dia menggunakan bahasa anta ante

"Antum Semua Muhasabahlah Sendiri!!"
(Lu Semua Pikirla Sendiri!!)

hahaha~
fahima_azira said…
wah entry yg plg mendapat sambutan..
pali said…
@ fahima_azira,

tolak 7 komen dari saya. lol.
Unknown said…
pemuda idaman gadis Fadli ni :)
pali said…
@Zalisa Maz @ ZN Isa,
-wallaua'lam-

@ ALL

be careful of your though, because it will be your idea. Be careful with your ideas because it can be your character. Be careful with character because it will be manifest in your action!
fahima_azira said…
This comment has been removed by the author.
pali said…
@ fahima_azira,

eh? itu tak penting. Sekadar lawak-lawak saja. Apa pula pandangan fahima? Rasanya itu lebih bermanfaat untuk dikonsi di sini. :D

p/s: dah penah lihat rancangan "rumah idaman, kucing idaman, dsb.."
Anonymous said…
amboi....komen cik chetty tu buleh wat 1 entry kat blog tuh....panjang berjela2...he..he...
encik pali pulak menunjukkan tanda2 akn berumahtangga dlm masa terdekat ni....apa2 pung entry yg menarik...dan berisi...

-bapak orang-
pali said…
@ anonymous,
tula, dah minta izin dia untuk Quote komen dia supaya ditulis untuk entry yang akan datang. Saya kena bayar royalti la kalau macam tu? Hahaha.

tak perlu ber'encik2' dengan saya. Panggil saja saya, AGUS! LOL. Dak aih,

terdekat dalam pengetahuan saya pun, mungkin setahun?

"be careful of your though, because it will be your idea. Be careful with your ideas because it can be your character. Be careful with character because it will be manifest in your action!"
Anonymous said…
credit utk pali n kak chetty jugak..kak chetty, bole bukak blog sendiri daa..hehe..
fahima_azira said…
o-o..rancangan gadis melayu dah ada kat tv9..takkan nak bukak rancangan jejaka melayu idaman gadis plak kot?..hehe
pali said…
kembali kepada isi entry-

:)

"be careful of your though, because it will be your idea. Be careful with your ideas because it can be your character. Be careful with character because it will be manifest in your action!"
Nur said…
Salam,

What a nice entry, u put it so interestingly! Bile nak sambung ni? :D
zua jelita said…
best entry!! bagus2. BUT, its not easy to find sum1 yang PALING BAIK utk jd 'teman karib seumur hidup". True love isn't always easy..
& always hurt..
(weh pali, sori yek! ter'emo' sekajap kat cni..haha.tingtong time~)
Anonymous said…
pali.... hangat sungguh enty kali ni! taktau nak komen apa sebab semua orang dah bagi komen... speechless ;)
pali said…
salams semua,

untuk bab-bab nikah kawin, dsb, sila la ke www.saifulislam.com .kita ada ustaz hasrizal pengkhususan dalam bidang ni. Lagipun beliau sudah berumahtangga dan ada anak. Lebih molek begitu, kan?

p/s: terima kasih semua atas komen2. :D
Anonymous said…
i might be a lil late commenting here..but just wanna say,gud job!!
=D

hek..i put u in my bloglist, in my blog which is having 'her' 5th-day birthday, today..ahaks =P
fahima_azira said…
i think u should post a new entry..so that people will stop concentrating on commenting this entry anymore..at least they have other new issues to be comment..but then ur newest entry MUST more interesting than this..so bro, the task is getting tougher..hehe..all da best!!
pali said…
salams semua,

I think I do post this entry TOO EARLY. lol.

@fahima_azira,
Well, I dunno. Is "people" in your comment including you? lol.

It not necessary though. I'm writing because;

kerna Khabarku ada disini..
plus
anak murid tumpang belajar~

thanks!
Anonymous said…
Continued Lah citer uuhuhu
Anonymous said…
Mantap..very meaningful. Thumbs up!
Anonymous said…
every single thing yg tertulis interesting.
terharu kjap.
Anonymous said…
Hidup Rasullullah! Kembali kepada Quran & sunnah!

nice entry bro.

Popular posts from this blog

Ada udang di sebalik mee

Bergantung harap