AmBiL PuSiNg?

salam,

sebelum ini tak pernah saya ambil pusing tentang apa jua lagu, apa jenis lagu termasuk nasyid, terutama nasyid ini yang pada satu ketika dulu saya kuat menentangnya.

Tergerak hati untuk memainkan lagu yang saya ambil dari abang saya. Ya, meskipun saya bukan peminat tegar lagu- lagu termasuk nasyid, terkadang ada lagu yang dimainkan terkandung peristiwa yang manis dan bersemangat.

 

SENIKATA

Lagu yang dimainkan semasa bersama sahabat-sahabat yang mengajar saya erti kehidupan, pembezaan muslim dan mukmin, munafiq dan fasik, kem2 pembinaan remaja, motivasi sekolah menengah dan banyak kem lagi, tak secara lansung seolah “me-recall” semula kata-kata semangat, janji, dan azam pada ketika itu.

Sekali lagi, saya bukan peminat lagu-lagu hatta nasyid.

Apapun untuk yang jauh.

 

 

PS: sedikit tu baik, jangan berlebihan.

Comments

Farhan said…
alhamdulillah la kalo hati pakcik tak terikat ngan lagu..
saya ni masih lagi terikat..kadang2 terlayan smp melampaui batas
pali said…
yarhamkallah ya pakcik farhan.

takpe terikat dengan benda2 yang baik daripada benda yang lagha.. huhuhu. tak mengapa. asalkan jangan lebey sudah. :D

kadang2 itu bukan slalu kan? sudah okay la tu.

muhasabah itu perlu, mujahadah itu selalu.. jom!
fahima_azira said…
best sebenarnya dengar lagu2 nasyid ni..mendamaikan...dan banyak benda yang boleh dieplajari dari lirik-liriknya..sometimes cerita2 sejarah islam...bila di'story' dalam nasyid memudahkan kita utk memahami dan menghayati kisah-kisah tersebut...kalo nak tunggu baca buku lambat sketla otak ni nak terisi kan..selalunya manusia memang mudah nak hafal dan ingat kisah-kisah dalam lagu berbanding melalui pembacaan..
sucimurni said…
lama tak dengar lagu ni..

teringat zaman kegemilangan lagu ni..
pali said…
@fahima azira,

setuju, lagu nasyid kategori inilah yang saya suka. Mula mengenal nasyid semasa kumpulan Raihan menerbitkan album mereka, kemudian saya mengenal dengan Rabbani dan Hijaz.

Berbeza dengan kumpulan nasyid yang semangat untuk berdakwah tetapi kurang kefahaman mengapa dan bagaimana untuk bertindak dalam sesuatu perkara. akhirnya, fitnah itu kembali bukan sahaja pada mereka, malah kepada keseluruhan umumnya.

lagu nasyid percintaan ini bagus, mungkin untuk sesetengah orang. Yelah, target mereka adalah para pencinta dengan ikhtilat. maka yang seperti malaikat cintanya, memang akan jadi kontroversi.

@suci murni,

kumpulan inteam pun satu kumpulan yang baik. Yang lebih saya suka adalah senikatanya berbanding irama dan lagu.

Jika irama lebih terkesan berbanding liriknya, maka bagi saya mesej nasyid itu tak sampai.

- nasyid adalah best, untuk para penyokong nasyid, nothing personal, ini adalah pilihan.. seperti yang saya katakan dalam entry lepas, masih memerhati POLITIK dan MUSIC,
kerana dua bidang ini saya takde bakat dan kurang terkesan.

Setuju, tapi diserahkan pada ahlinya. Saya menyokong saja. :)

-panjangnya komen aku. wahahhaa~!

Popular posts from this blog

Ada udang di sebalik mee

Bergantung harap