Khalil Darwish

Salam,

Nikmat menulis itu hadir dalam kesibukan, bukan dalam masa kesenangan. Itulah yang saya rasai, kerana hikmah, hidayah dan rahmat Allah terasa mencurah-curah semasa kesibukan.

Sibuk boleh mengingatkan kita kepada Al Khalid. Sibuk juga boleh melupakan kita kepadaNya. Beruntunglah kepada mereka yang semasa senang dan susah sentiasa ingat kepada Dia.

Hari ini coretan dimulakan selepas selesa berkemas rumah. Saya baru sahaja siap berpindah ke apartment baru yang terletak di tingkat atas University Village. Alhamdulillah, lebih selesa, ada balkoni, lebih dekat dengan jalanraya dan yang lebih penting lebih murah sewanya! Segala puji bagi Allah yang mengatur kehidupan hambaNya untuk dipermudahkan.

Pagi dari tingkap apartment di Maguire. Musim luruh sudah hampir kehujungnya.


SAYANG

Saya mula tiba di Gainesville pada 17 Ogos 2011, sejurus beberapa hari puteri kecil kami Alisha Humaira lahir. Pepatah melayu kalau sayangkan anak tangan-tangankan, sayangkan isteri tingal-tinggalkan. Pengalaman hidup bersama housemate Khalil dari Mesir selama setahun semasa pengajian Sarjana dahulu dirasakan cukup bagi saya sebagai model hidup untuk melaksanakan tindakan ini.

Khalil, semasa datang ke UF sudah berkahwin dan mempunyai seorang puteri kecil. Selama setahun bersama saya, taaruf kami bermula, berkongsi apartment 3 bilik bersama seorang rakan Sarjana berlainan kursus, Adeel Ahmed.

Selama setahun itu juga puteri kecil keduanya lahir. Dia nekad melakukan tindakan ini untuk menuju kehidupan yang lebih baik. Menurutnya, meskipun kerajaan yang pada masa itu diterajui oleh Hosni Mubarak dikatakan korup, tetapi penduduk Mesir rata-ratanya baik dan mesra. Namun, kos kehidupan yang tinggi berbanding gaji yang murah menyuntik semangatnya untuk 'berhijrah' ke arah kehidupan yang lebih baik.

Sayangkan isteri tinggal-tinggalkan, sayakan anak, tangan-tangankan, menurutnya.


Jon, saya, Adeel dan Khalil ketika cuti Winter 2008 di Miami, FL.


HAIRAN

Beberapa rakan saya apabila mengetahui saya mendapat tawaran ke Maguire Graduate Housing mereka berasa hairan.

Cepatnya!- respon kebanyakan mereka.

Mujur memohon graduate housing pada awal pengajian Master. Selalunya mengambil masa sekurang-kurangnya 1 semester untuk melayakkan diri memohon. Permohonan itu saya belajar juga dari Khalil. Dia jualah yang mendesak saya memohon ketika dia memohon untuk keluarganya. Selepas setahun kami tidak menjadi housmate lagi, kerana keluarganya dari Mesir akan datang. Perwatakannya lembut, matang, tenang memungkinkan sesiapa sahaja berasa selesa bersama beliau. Hampir tiap malam dia bertanya,

Fadhli, tea or coffee?


Err- its okay

Come on! (ujarnya serius tidak mahu beranjak dari pintu bilik.)

Ok, tea. :) thanks!  (kalah dengan konsistennya)

Masih segar seperti baru semalam. Belajar dari rakan sekeliling juga mendesak saya untuk lebih proaktif. Khalil yang turut bekerja sebagai Cikgu di salah sebuah universiti di Mansurah itu merupakan pelajar 4.0. Peperiksaan GRE dan TOEFL nya terlalu biasa sahaja, sehingga dia perlu mengambil kelas pembaikan english, sedangkan saya tidak. Tapi keputusan akademiknya lebih membanggakan! Pelajar cemerlang!

Apakah rahsianya?

Sakinah, Mawaddah, Rahmah


"Berkahwinlah, kerana ketiga-tiga diatas akan dicapai apabila berkahwin andai niat kerana Allah." ujarnya.


KEMBALI

Alhamdulillah, Khalil yang kini telah lama menyambung pengajian phdnya di Okland University pada Januari 2011 akan kembali ke UF beberapa hari lagi. Dia bercadang untuk menghabiskan pengajiannya disini.

Sangat rindu kepada sahabat ini. Memang sangat manis persahabatan, jika berjumpa dan berpisah itu kerana Allah! :D

Semasa komuniti dinner di Hoda Center untuk mereka yang akan meninggalkan gaineville pada Julai 2010.

Comments

Popular posts from this blog

Ada udang di sebalik mee

Bergantung harap