Muka Head

Salam,

Kali terakhir saya menjejaki ke Stesen Penyelidikan Mukahead adalah semasa tahun kedua ijazah pertama. Itu pun kerana terlibat dalam pengurusan orientasi Pelajar Tahun Pertama Sains Kajihayat.

Semenjak kawasan tersebut dinaik taraf sebagai Taman Negara (yang terkecil di dunia!), jika tidak disebabkan oleh kawan saya Arif, housemate masa kat UF datang melawat, tak mungkin akan terfikir untuk menjejaki kaki ke sini lagi dalam masa terdekat.

Biasalah orang datang melancong, kenalah tunjuk yang Penang ni pulau yang banyak attractions! walaupun secara jujurnya macam takde benda je kat penang ni. hahaha

IMG_2160

inilah pejabat Taman Negera yang dulu tak pernah ada. ada hutan saja.

 

IMG_2216

Arif dan ibunya. Tetamu dari jauh. sanggup memilih Penang dari Langkawi semata-mata ada aku kat sini. ish ish, terharu bercampur kasihan..

IMG_2258

Selepas mendaftar nama di Pejabat Ranjer (yang telah diupgrade ditempat baru), kami pun tracking.. ia lebih mudah dengan pembinaan jambatan dikawasan cerun dan curam.

Em, beruntung la sangat sapa bleh tracking la ni Dulu? Jangan cerita.. (*O*)

IMG_2232

Pandangan ke belakang setelah 10 minit tracking. Berbekalkan peta (Seperti peta orang kenduri kawin, takde skala, cuma letak anggaran berapa minit perjalanan (>#<).

Pada mulanya nak ambil bot ke pantai kerachut. RM80 ye untuk satu bot, yang muat untuk 8 orang. Depa juga ada package untuk BBQ (bayar lebih sikit la)..

Tapi kami tak ambik, sebab nak tour penang cepat2, dan Arif tak mau.. ada aku kesah?haha

 

IMG_2233

Memang best la pada awal tracking tu. Banyak sungguh buaian. perjalan ke Sungai Tukun yang sepatutnya 15 minit menjadi 30 minit gara-gara seronok bermain permainan ini.

Lagipun mak Arif ikut sama. Slow and steady.. Open-mouthed smile

 

IMG_2270

Alhamdulilah selepas 1 jam tracking, sampai kami di Muka Head. Pantainya landai, dan seperti dijangka, sememangnya takde orang pun.

Kami bertiga sahaja menguasai pantai. har har har~(gambar dari exit tracking)

 

IMG_2272

Sememangnya berbaloi lebih dari Batu Feringgi dan Tanjung bunga. Sangat Privasi, seperti pantai ini ana sudah tempahlah.

Landainya sehingga paras pinggang air laut sampai ke hujung jeti. (dari lensa exit tracking). Ada beberapa hamba Allah melepasi kami tetapi tidak berhenti, meneruskan perjalanan ke Pantai Kerachut mungkin. Smile

IMG_2285

Snap sebelum berkubang. Mak Arif melambai-lambai risaukan kami risau kami agak ketengah laut. (tengah pun masih cetek ). Selepas berkubang, kami pun pulang.

IMG_2305

Ibu Arif dengan posing Kabhi Khusyi Kabi Gham semasa perjalanan pulang. Memang penat bagi wanita seperti dia.

Menurutnya, dia pernah melewati Tembok Besar China, kerana itulah kami konfiden bawa beliau bersama. Terlupa kisah itu 10 tahun lepas yang punya. Tarik nafas dalam-dalam puan!

Antara perkara yang agak terkilan la, harga tiket Penang Hill yang sangat berbeza berbanding pemegang Mykad (RM8 dewasa) dan tanpa Mykad (RM40). Mahal sangat tu Yop. Paham dah TOurism~

Kedua, semasa gi Taman Rimba Teluk Bahang. Pintu gatenya tertutup dan tertulis (kencing tikus) dalam banyak-banyak perkataan. Hui, bahaya ni!

Sepanjang 2 hari menjadi pemandu pelancong, ia memang meletihkan, tapi menyeronokkan. Sebab orang ziarah, kira sama melancong sekalilah. Open-mouthed smile

Alhamdulillah!

Comments

Popular posts from this blog

Ada udang di sebalik mee

Bergantung harap