Pengajian tertinggi; Dua perkara



"Master degree ini berbeza dengan Phd"

Dr Musa memulakan bicaranya dengan saya. Pada awalnya dia mencari teaching asistant yang kebetulan kubikalnya terletak bersebelahan dengan kubikal saya.

Office Dr Musa ini pun hanya selang satu bilik.

Kubikal saya ini membelakangi pintu masuk, yang selalu saya tutup dan kunci kalau bersendirian dalam pejabat yang dikongsi dengan enam orang lain.

"Master degree, ini macam undergraduate, tetapi dengan sedikit research. Result kalau tak jadi pun boleh dimasukkan" kata saya memberikan idea.

"Betul. Preliminary data pun boleh dimasukkan dalam perbincangan".tambah Dr Musa.

Saya mengangguk dan menunggu beliau berkata-kata lagi.

Dr Musa juga merupakan seorang graduate coordinator. Semua permohonan biasiswa (samada dapat atau tidak), perlulah mempunyai surat sokongan dari beliau.

"Bezanya Phd ini, penting dengan dua perkara"



SCHOLARLY

Kesarjanaan. Menulis thesis, menerbitkan journal, artikel,menghadiri konferen. Paling kurang sudah menerbitkan journal artikel sebelum bergraduasi.


NOVELTY

Kajian research ini mestilah betul-betul mantap statistiknya. Preliminary data tidak boleh dimasukkan sewenang-wenangnya. Pastikan semua hypothesis terjawab.

Novelity dalam penyelidikan yang tidak pernah dibuat di mana-mana. Tak kira sekecil mana sumbangannya.


Lain padang, lain belalang.

Belalang di Malaysia harus beradaptasi dengan padang empat musim.

Insyallah.

Fadhli-senang itu rezeki, susah itu mengaji.

Comments

Popular posts from this blog

Ada udang di sebalik mee

Bergantung harap