GaZa PrOtEs di UF-updated

Gambar ini diambil semasa protes untuk Perang yang berlaku di Gaza. Program ni anjuran IOC (islam on campus). Mereka menentang Israel, tapi sebagai tiket untuk demo, mereka berdemo atas tiket hak asasi manusia, kerana terdapat ramai diantara penyokong Palestine bukan dari kalangan Muslim. Maka, demo bukan dibuat atas tiket Muslim

Namun, demo pada hari itu telah turut disertai oleh student Yahudi yang menyalahkan HAMAS atas apa yg terjadi. Maka terjadilah, "protes untuk protes". One groups multiple event. 3 penjuru sebenarnya. IOC, student Yahudi dan pihak neutral yang tak menyokong mana-mana pihak dan inginkan keamanan.  

Gambar di bawah bercampur aduk, saya cuba untuk menjelaskan situasi disini.

































































































*updated pictures from UF protest on Gaza, Thursday, Turlington Plaza, 10am-3pm. Jan 15. One event, multiple groups..
yg ada poster kutuk-kutuk HAMAS tu student Yahudi la. Yang sokong Gaza tu IOC.
********************************************************************************

Tahun baru 2009 mencatatkan peristiwa ketika para pelajar kembali semula ke kampus, boleh dikatakan setiap minggu perhimpunan aman dari para pelajar dan komuniti dalam menyatakan bantahan mereka terhadap apa yang berlaku di Gaza diadakan. Malah hari ini juga (1-4pm) dan minggu hadapan 15 jan demotrasi dilakukan oleh pelbagai kumpulan /komuniti yang tidak terhad kepada Islam on Campus (IOC) semata-mata, tetapi juga melibatkan kumpulan-kumpulan lain termasuk mereka yang beragama kristian dan segelintir yahudi.

10% Pelajar di UF adalah Yahudi dan pelajar Muslim kurang dari 1%. Majoriti Yahudi akan mengadakan bantahan terhadap HAMAS pada hari Isnin ini dengan berarak dari stadium ke downtown Ganesville. Pihak IOC pula akan mengadakan protes pada hari yang sama dan juga pada hari Khamis.

Tujuan perhimpunan ini diadakan bukanlah untuk menyatakan ketidakpuashati terhadap Yahudi, tetapi terhadap tindakan Israel yang melanggar gencatan senjata dan melancarkan perang ke atas tebing Gaza.

Melihat kepada senario mereka (para pelajar UF), perkataan KONSISTEN ke arah "peace" jelas cuba disampaikan kepada bakal presiden Barrack Hussien Obama yang akan menerajui USA pada 20 januari ini. Suara yang inginkan keamanan yang merujuk kepada hak asasi manusia.

Bukan sekadar demotrasi dan wang diperlukan oleh saudara kita di Palestin, tetapi yang paling penting doa kita semua, atau sebalikya. Buatlah Qiamulalail secara berkumpulan (seperti IOC lakukan malam tadi) @ secara bersendirian, yang mana lebih baik bagi pandangan kamu. Nilai ia bukan untuk nilaian sesiapa, tetapi tanda sayang kepada saudara seagama kita.

Hentikan apa yang berlaku di Gaza! Selamatkan Palestin!




Comments

Anonymous said…
let us pray for them...
Anonymous said…
some says du'a without act is unadequate @ act without du'a gave the same result either. Make du'a, act and tawakal to Allah. Insyallah

berkenaan perarakan Yahudi tu, seramai 80 orang hadir dari kalangan mereka. Pihak yang membantah puak yahudi ni pula lebih kurang 20 orang, termasuk beberapa belas orang yahudi yang juga membantah perarakan Yahudi menyokokong Israel. Sekali lagi, kami tidak membenci Yahudi. Kami membenci/mengutuk tindakan Israel terhadap Palestin!
boundaries said…
tu la..pelik gak mula, apasal ada yang kutuk hamas lak...baru la faham...depa ni nampak sangat tak betulnya..beribu-ribu orang mati tu persalahkan hamas lak...memang la kaum mereka ni disebut banyak dalam Al-quran, golongan yang tak boleh dipercayai langsung.
pali said…
@ Fadhli Atari, pembetulan, orang yang membantah yahudi tu ada 60 orang tak termasuk berbelas yahudi.

@ Huda. betul. mereka tak kisah pun pasal palestine. Ada beberapa orang yahudi datang semasa kami membuat demo di interjunction , lalu bertanya,

"Do you know how many Jews where die last year?"

"Well, I believe Palestinian who died are greater number than Jews" kata sahabatku lagi.

"In Gaza, they are Jews haters, I went there last summer, bla2" kata jews tu lagi.

mereka tak tengok berita dsb. Kalau tengok pun mereka tetap dengan pendirian ISRAEL MEMPERTAHAN DIRI kerana ANCAMAN.

Ancaman siapa? kanak-kanak?

Popular posts from this blog

Ada udang di sebalik mee

Bergantung harap