Seperti sebelum


Salam,

Seperti tahun sebelumnya..

Perkara yang bermanfaat tak boleh dilakukan bersama-sama dengan perkara yang lagha atau kurang berfaedah, sudah sifat makhluk tidak boleh melakukan dua perbuatan yang sama dalam satu masa.

Seperti seseorang yang tidak boleh DUDUK DIAM dalam pada masa yang sama BERGERAK BERJALAN/BERLARI. Tidak boleh JAGA dan pada masa yang sama TIDUR LENA. Tidak boleh SENYAP pada masa yang sama BERCAKAP RAMAH.



AIR + MINYAK=?

Sama seperti amalan apa jua, ibarat seperti minyak dan air hendaknya. Jika diberi pilihan samada mahu air penuh segelas atau minyak penuh segelas, mustahil secara lumrahnya ( kalau diberi enzim tertentu air boleh larut dalam minyak) air boleh memenuhi gelas tanpa membentuk sempadan dengan minyak, dan diantara sempadan itu ada kawasan yang samar-samar.

Kalau diberitahu apa amalan nak dibuat masa Ramadhan semua dah bijak, tak payah diajar, secara free boleh jumpa amalan-amalan ini dimana-mana, Bulan Al Quran diturunkan, amalan digandakan, ditutup pintu neraka dan dibuka pintu syurga seluas-luasnya.

POSA YOP!

Ramadhan yang penuh rahmat, mardhatillah dan baraqah ( apa-apa lagi la perkara yang baik). Berpuasa ini Allah kata untukNya, dan sebagai balasan akan dibalas dengan perkara yang lebih baik, yang kita sendiri tidak mengetahui apakah itu? Allah SWT Maha Mengetahui keperluan hamba2Nya.


KURANG

Kalau pakar pemakanan ( diatetik?) sarankan kurang makan makanan ringan dan makan banyak makanan seimbang, masa ini lah kita perlu kurangkan amalan yang lagha (ringan) dan ambil amalan yang sihat untuk RUH.

hurm.. tengah cuba nak kurangkan

1. YM
2. MSN
3. Facebook
4. Friendster
5. Blogging
6. Melayari internet.

Kerana pada masa yang terlabur untuk perkara diatas bukannya sikit. Kalau baca Quran mau Khatam 3 juzuk dah kau! Huhuhu, Insyallah, akan cuba kurangkan, mungkin seminggu sekali, cuba lihat macamana. Insyallah.

Bulan ramadhan adalah bulan untuk mencapai satu perkara terulung, yakni TAQWA. Jika mahu diet, cemerlang dalam akademik, sahsiah, banyak bersedekah, solat qiam dan banyak lagi amalan yang baik memerlukan TAQWA sebagai enjin.

Dengan kata lain, di hujung Ramadhan ini nanti, satu perkara yang dicapai ini (TAQWA) mampu merealisasikan apa juga cita-cita dan azam untuk Ramadhan dan bulan-bulan berikutnya.

kalau mahu target, mulakan dengan kecil dan remeh dahulu, dan baik pada masa yang sama mempunyai sasaran yang besar juga, seperti killing 2 birds with one stone?

Ok, Salam Ramadhan, dan selamat beramal~ :)

Comments

ummujannah said…
A very good entry. nak amik idea skit ye. thanks!
pali said…
salam,

sila2. entry ni refresh dari tahun lepas. bila check memang perkara yang sudah dipotong itu tidak lagi dibuat. :)

Popular posts from this blog

Ada udang di sebalik mee

Bergantung harap