Api Jam 10 malam

Kisah ini berlaku di Perak, Malaysia, semasa saya berumur 10 tahun. 

Rumah atuk dan nenek saya dikampung adalah berhampiran dengan rumah saya dan pakcik saya. Sering pada hujung minggu, atau cuti sekolah, kami akan bermalam di rumah atuk dan nenek. 

Rumah tersebut merupakan rumah warisan sejak dari turun temurun. Yang saya ketahui adalah sejak dari bapa kepada moyang saya tinggal disitu. Rumah kayu tinggi, yang dahulu dikatakan telah dipindahkan beramai-ramai dengan bantuan orang kampong jauh dari Baroh (Hutan). 

Belakang rumah pula adalah hutan tebal, dan jika pergi jauh lagi akan berjumpa dengan sungai perak. Tandas pula terlepas berasingan di luar rumah, kira-kira 10 meter dibelakang rumah. 

SAKIT PERUT
 
Masih segar dalam ingatan, jam 10 malam, tiba-tiba kami cucu dalam 4 orang sakit perut serentak dan mahu menggunakan tandas. 

Atuk biasanya sudah tidur selepas isya, jadi nenek menggunakan tin minyak tanah yang ditebuk dan diletakkan pelita menyuluh jalan ke jamban (tandas). Kami semua masih kecil ketika itu, dalam linkungan 10 tahun hingga 7 tahun, jadi oleh kerana ramai yang sakit perut (dalam 4-6 orang?), maka 2 orang masuk ke jamban dalam satu-satu masa. 

Malam yang pekat, dan baruh (hutan) dibelakang pun hitan pekat. Nenek sibuk menguruskan cucu-cucunya buang air, dan saya bermain pintu jamban buka dan tutup beberapa kali dalam kepekatan malam.

API
 
Kemudian, dalam jarak 15 meter, kelihatan api marak seperti membakar sampah yang banyak. Saya pun bertanya kepada nenek, 

“Wah (panggilan kepada nenek), atuk ada bakar sampah ke tadi? Tak padam-padam lagi”

Nenek saya senyap saja, tiada jawapan. Saya ulang semula soalan saya, 

“Wah (panggilan kepada nenek), atuk ada bakar sampah ke tadi? Tak padam-padam lagi”

Setelah soalan saya tidak mendapat jawapan, saya pun terus melihat kepada api marak tersebut yang bewarna keorenan. 

Kemudian saya amati api itu beralih posisi perlahan-lahan, kekiri, kekanan, dan terlihat bayang bayang hitam batang pokok, kerana api tersebut berada di dibelakang pokok-pokok tersebut. 

Pada masa itu, saya tidak berasa takut dan tidak menyangka perkara bukan-bukan. Nenek tanpa menjawab soalan saya, terus menggesa kami semua naik semula kerumah, dan terus tidur. 

Saya tidak teringat untuk menceritakan hal ini kepada ibubapa saya dan bercerita hal ini kepada atuk saya, seolah-olah saya terlupa. Mungkin pada masa itu saya beranggapan api marak besar dibelakang rumah pada jam 10 malam dikepekatan malam di baruh (hutan), adalah perkara biasa dan bukan misteri. 

Namun hal ini saya timbulkan kembali setelah saya berada di sekolah menengah, dan menjadi misteri sehingga hari ini.





Pengajaran kisah ini?

Itu merupakan kali pertama saya melihat perkara aneh tersebut, walaupun tidak aneh pada masa itu. 
Jin (apa pun gelaran dalam alam melayu), adalah kali pertama saya saksikan, dan alhamdullah moga Allah pelihara kita dari kejahatan syaitan dari kalangan jin dan manusia. 

p/s: baruh (hutan) di belakang rumah atuk sudah pun disodok beberapa tahun selepas itu untuk memberi laluan untuk penanaman kelapa sawit. 

Comments

Popular posts from this blog

Ada udang di sebalik mee

Bergantung harap